Transport lotniczy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1960
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport lotniczy - omówienie - strona 1 Transport lotniczy - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład IV –Transport lotniczy
Przewóz ładunków:












pod względem masy przewożonych ładunków ma niewielki udział w międzynarodowej wymiany handlowej, w RP
to ok. 0, 2%, na świecie również niewiele
przewozy na dłuższą odległość
krótki czas przewozu
bardzo duży zasięg przestrzenny
samoloty:
 krótkodystansowe np. ATR 72 (zasięg 1500 km)
 średniodystansowe np. Embraer 170 (zasięg 3000 km);
 długodystansowe np. Boeing 737(12 600 km), Airbus A380 (z pełnym ładunkiem 14 000 km, bez ładunku
16 200 km)
obsługa ładunków wymagających szybkiej dostawy
duża regularność dostaw
duże bezpieczeństwo przewożonych ładunków
wskaźnik terminowości nie wypada najlepiej – ze względu na ograniczoną przepustowość i pojemność infrastruktury
lotniczej
niewielka ładowność samolotów
niekorzystne z punktu widzenia nadawców rozmieszczenie przestrzenne sieci punktów lotniczych
wysoki poziom stawek frachtowych, co jest związane z wysoką ceną paliwa lotniczego
 z tego powodu Airbus prowadzi testy lotów z wykorzystaniem paliwa rzepakowego (pierwsze wyniki są
obiecujące)
 udział transportu lotniczego w obsłudze międzynarodowej charakteryzuje się tendencją wzrostową
 transportem lotniczym przewożone są przesyłki kurierskie (np. FedEx, TNT, DHL)
 żegluga powietrzna dokonuje obsługi przewozów towarowych w ruchu regularnym oraz czarterowym
 dla transportu lotniczego cargo właściwa w RP jest Ustawa z 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z późn. zm.)
 w dobie ostrej walki konkurencyjnej przewoźnicy lotniczy organizują się w porozumieniach o współpracy:
 Sojusz Star Alliance - przewodzi mu niemiecka Lufthansa, należy do należą do niego PLL LOT
 Sojusz Sky Team - przewodzi mu Air France
Ze względu na sposób przewozu towaru wyróżniamy:
1.
2.
3.
Samoloty pasażerskie, w których towary podróżują w tym samym luku, co bagaże pasażerów
Samoloty pasażerskie z oddzielnym lukiem dla towarów i bagaży – samoloty typu Combi
 np. Boeing 747- 400 – Cargo
Samoloty przeznaczone wyłącznie do przewozów towarowych – samoloty Cargo
 są to modele samolotów różnych firm, stanowiące flotę takich firm logistycznych jak FedEx, DHL,
Schenker
Największym latającym dziś samolotem pasażerskim jest Antonow An-225Mirja (z ros. marzenie) . Został zbudowany w
1988 roku przez ukraińskie zakłady lotnicze Antonowa. W historii zbudowano dwie maszyny, dziś lata tylko jedna, używana
jest do transportu ciężkich maszyn i uzbrojenia. W projektowaniu tego samolotu korzystano z doświadczeń i pomocy
Airbusa.
Airbus A300-600ST (Beluga) to samolot transportowy, będący ewolucją Airbusa A300 przystosowaną do transportu bardzo
dużych objętościowo ładunków. Obecnie wozi m.in. kadłuby Airbusów A380. Oficjalna nazwa tego samolotu to „Super
Transporter”. Beluga to zwyczajowa nazwa tej maszyny używana powszechnie, również przez jej producenta.
Najważniejsze trasy lotnicze typu cargo:
1.
2.
USA – Azja Południowowschodnia (szczególnie Chiny oraz Hongkong)
USA – Kanada
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład IV –Transport lotniczy
Dokumenty przewozowe w transporcie lotniczym:
1.
2.
Master Air Waybill – zbiorczy list przewozowy wystawiony przez przewoźnika dla przesyłek skonsolidowanych, w
którym konsolidator (najczęściej jest nim spedytor) występuje, jako nadawca a jego agent w porcie docelowym,
jako odbiorca
House Air Waybill – to dokument wystawiony oddzielnie dla każdej indywidualnej przesyłki wchodzącej w skład
przesyłki skonsolidowanej. Jest on wystawiany przez spedytora. Jeden jego egzemplarz trafia do klienta a jeden do
agenta spedytora w porcie przeznaczenia
Ceny usług w transporcie lotniczym na świecie są podobne i porównywalne. Mogą być ustalane na dwa sposoby:
1.
2.
Sposób taryfowy - stosowany wyłącznie w transporcie na liniach regularnych
Sposób umowny - stosowany w przewozach czarterowych
Stawki są podobne dzięki Księgom taryf:
The Air Cargo Tariff and Rules (TACT) tworzone przez członków IATA :

Tom I (TACT Rules) – zawiera ogólne przepisy, procedury i regulacje stosowane w międzynarodowym transporcie
lotniczym
 Tom II – (TACT Rates North America) – zestaw stawek z i do lotnisk w USA i Kanadzie
 Tom III (TACT Rates Worldwide) – stawki taryfowe dla reszty świata
W procesie ustalania i stosowania stawek bierze udział 100 członków IATA. Zbierają się oni na tzw. konferencjach
taryfowych, organizowanych co 2 lata. (choć np. ze względu na zmienność cen paliwa może się to odbywać częściej).
Stawki zawarte w tomach II i III dzieli się na:


Stawki ogólne (general cargo rates)
Stawki rodzajowe (specific commodity rates)
Wśród stawek ogólnych wskazać można:


Stawki normalne – dla przesyłek o masie poniżej 45 kg
Stawki ilościowe (zniżkowe) dla przesyłek o masie powyżej 45kg. Obniżka stawki jednostkowej następuje wraz ze
wzrostem masy przesyłki
W przypadku stawek ogólnych rodzaj towaru nie ma wpływu na ich wysokość. Stawki rodzajowe są niższe od stawek
normalnych, ale dopiero po przekroczeniu określonej wagi minimum. Stosowane są tylko w niektórych portach lotniczych –
np. Frankfurcie nad Menem, Hongkongu, – czyli takich, które są przystosowane do dużych transportów cargo. Biorą one od
uwagę rodzaj towaru, np. sprzęt komputerowy jest obłożony niższą stawką niż części samochodowe, ponieważ komputery i
ich części są częściej transportowane samolotami.
Wyróżnić można również:


Stawki klasyfikacyjne (class rates) – są stosowane do niektórych ściśle określonych ładunków i są wyrażone w
procentach w stosunku do stawek normalnych, np. przewóz towarów o bardzo dużej wartości obłożony jest stawką
równą 200% stawki normalnej, a przewóz gazet, książek, czasopism obłożony jest stawką 50% stawki normalnej
Stawki proporcjonalne (proportional rates) – są stosowane jedynie w kombinacji z poprzednimi stawkami, przy
łączeniu przelotu międzynarodowego z krajowym. Stawki te są ustalane przez kraje, choć nie zawsze.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz