Transport lotniczy - omówienie.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport lotniczy  - omówienie. - strona 1 Transport lotniczy  - omówienie. - strona 2 Transport lotniczy  - omówienie. - strona 3

Fragment notatki:

Transport lotniczy
Transport lotniczy, pod względem masy przewożonej i ładunków ma niewielki udział w obsłudze międzynarodowej wymiany towarowej.
Najkorzystniejszą sferą jego zastosowania są przewozy na duże odległości w relacjach kontynentalnych oraz przewozy międzykontynentalne.
Krótki czas przewozu oraz bardzo duży zasięg przestrzenny:
Samolot krótkodystansowy ATR 72 ma zasięg 1500 km
Średniodystansowy Embraer 170 - 3000 km
Długodystansowy Boeing 737 400 - 12 000 km
Airbus A380, największy samolot pasażerski świata (pojemność 550 pasażerów), może przelecieć bez tankowania z pełnym ładunkiem 14 000 km, a bez ładunku 16 200 km
Boeing 787 Dreamliner - 14 200 - 15 200 km
Samoloty odrzutowe mogą rozwijać prędkość do 1000 km/h, a turbośmigłowce do 600-700 km/h. Samolot ponaddźwiękowy Concorde mógł osiągnąć maksymalną prędkość 2340 km/h.
Dobra regulacja dostaw
Duże bezpieczeństwo
Wskaźnik terminowości nie wypada w transporcie lotniczym najlepiej ze względu na ograniczoną pojemność infrastruktury lotniczej.
Wady:
Niewielka ładowność samolotów, co ogranicza wielkość przewożonych przesyłek [na ostatnim miejscu pod względem masowości taboru].
Niekorzystne, z punktu widzenia nadawców, rozmieszczenie przestrzenne sieci punktów transportowych, co powoduje konieczność posługiwania się środkami innych gałęzi transportu przy przewozie do i z lotnisk (nieraz o znaczny dystans), wydłużając czas dostawy w relacjach dom-dom. Bezpośrednie przewozy dom-dom nie występują.
Wysokie koszty uprawiania przewozów lotniczych:
Wysokie koszty nabycia statków powietrznych (od 60 do 200 mln USD) - Boeing 787 kosztuje 150-205 mln USD
Wysokie koszty związane z bezpieczeństwem lotów (safety i security)
Koszty opłat terminalnych i trasowych
Wysoki poziom stawek frachtowych (pomimo silnej degresji kosztów jednostkowych na dużych odległościach), co zawęża rolę transportu lotniczego do obsługi ładunków wysokowartościowych, dla których udział kosztów transportu nie jest zbyt znaczący
Coraz oszczędniejsze silniki spalają coraz mniej paliwa, np. Airbus A380 - 3,4 litra na 1 pasażera na 100 km, Boeing 787 - 2,4 litra.
Konstrukcje samolotów są coraz lżejsze, do ich konstruowania wykorzystuje się materiały kompozytowe, zawierające włókna węglowe, zamiast duraluminium i stali.
Przewozem przesyłek nagłych zajmują się firmy kurierskie.
Zatrudnienie wysoko wykwalifikowanego personelu lotniczego wiąże się z wysokimi kosztami.
Po II wojnie światowej przewozy transportem lotniczym wykazują stałą tendencję wzrostową.

(…)

… i bezpieczeństwa lotnictwa
Zobowiązania do niedyskryminacji między stronami konwencji
Konwencje o charakterze handlowym:
Konwencja Warszawska z 1929 roku, wraz z późniejszymi zmianami
Konwencja Montrealska z 1999 roku, weszła w życie w 2003 roku. Polska ratyfikowała Konwencję Montrealską w 2006 roku.
W Polsce prowadzenie działalności gospodarczej w transporcie lotniczym reguluje ustawa Prawo Lotnicze z 3 lipca 2002 roku.
Międzynarodowy list przewozowy Air Waybill (AWB). Składa się z 3 oryginałów i co najmniej z 6 kopii. Master Airway Bill (MAWB) - zbiorczy list przewozowy wystawiony przez przewoźnika dla przesyłek skonsolidowanych, w których konsolidator (spedytor) występuje jako nadawca.
House Air Waybill (HAWB) - dokument wystawiany oddzielnie dla każdej indywidualnej przesyłki, wchodzącej w skład…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz