Transport i składowanie elementów prefabrykowanych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1673
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transport i składowanie elementów prefabrykowanych - strona 1 Transport i składowanie elementów prefabrykowanych - strona 2 Transport i składowanie elementów prefabrykowanych - strona 3

Fragment notatki:

Transport i składowanie elementów prefabrykowanych
W zależności od masy i wymiarów prefabrykaty dowozi się na plac budowy samochodami skrzy­niowymi lub naczepami albo przyczepami niskopodłogowymi sprzężonymi z odpowiedniego rodzaju ciągnikiem. Jest zalecane, by elementy były przewożone w pozycji, w jakiej będą pozo­stawać w konstrukcji. Na ogół (oprócz słupów) zasada ta jest przestrzegana. Elementy przewożone na płask powinny być starannie i równo ułożone na powierzchni ła­dunkowej środka transportowego, na przekład­kach wykonanych z drewna lub twardej gumy. Przekładki powinny być umieszczone w odle­głości 20 lub 30 cm od końca elementu. Ich długość powinna być większa od szerokości za­bezpieczonego elementu, a grubość co najmniej o 3 cm większa od wysokości uchwytów wysta­jących pionowo z elementów. Przekładki roz­dzielające kolejne elementy muszą być ułożone dokładnie w linii pionowej. Niespełnienie tego warunku może być przyczyną spękań. Środki transportowe przeznaczone do przewo­żenia elementów w pozycji pionowej są zaopa­trzone w specjalne stojaki, zapewniające stabil­ność ładunku w czasie transportu. Do przewozu płyt ściennych wykorzystuje się czasem kontenery w postaci ażurowej skrzy­ni z przegrodami i urządzeniami blokującymi elementy w czasie jazdy. Kontenery umieszcza się na specjalnie wyposażonych przyczepach niskopodłogowych o odpowiedniej nośności. Aby móc korzystać z transportu kontenerowego na budowie, trzeba przygotować specjalne stano­wiska rozładunku składające się z bloków żel­betowych stanowiących podstawę odcinków to­rów, prowadnic toru, belek stężających i bębna linowego. Po dowiezieniu na plac budowy za­ładowany kontener zostaje przetoczony na sta­nowisko rozładunkowe. W warunkach polskich przetaczanie kontenera z przyczepy na stanowi­sko rozładunkowe odbywa się poprzecznie do osi wzdłużnej zestawu transportowego. Służy do tego celu wciągarka umieszczona na cią­gniku wraz z liną zaczepioną do haka kontene­ra. Lina ta jest odpowiednio ukierunkowywana przez krążki kierunkowe (zamocowane w tylnej części ciągnika), krążek zwrotny zamocowany na odchylonym ramieniu przyczepy oraz bęben zwrotny mocowany na stanowisku. Stanowiska rozładunku kontenerów na budowie trzeba sytuować w zasięgu działania żurawia montażowego. Liczba tych stanowisk zależy od odległości, z jakiej dowozi się prefabrykaty, cią­głości dostaw itp.
Jeżeli montaż na budowie nie odbywa się sposo­bem „z kół" ani z kontenerów, to należy organi­zować przyobiektowe składowiska prefabryka­tów. Składowiska te powinny być umieszczone w zasięgu maszyny montażowej w miejscach przewidzianych projektem organizacji monta­żu. Do składowiska powinna prowadzić dobrze utrzymana droga o odpowiednio utwardzonej nawierzchni i parametrach gwarantujących wła­ściwy ruch pojazdów.

(…)

… o niewielkim nachyleniu gwarantującym od­prowadzenie wód opadowych. Przy lokalizacji składowiska na gruntach gliniastych należy je­go powierzchnię pokryć warstwą uwałowanego żwiru lub żużla bądź płytami betonowymi. Nie wolno ustawiać prefabrykatów bezpośrednio na gruncie, lecz tylko na drewnianych podkładach. Rozmieszczenie prefabrykatów na budowie po­winno być zgodne z projektem organizacji mon­tażu…
… (rys. 10.41), jednocześnie z obu stron kozła, dążąc do zachowania zbliżonej ich liczby z każdej strony, nie więcej jednak niż po dziesięć elementów. Prefabrykaty z fakturą trzeba zabezpieczać przekładkami elastyczny­mi. Prefabrykaty z fakturą oraz wbudowaną stolarką budowlaną trzeba zabezpieczyć przed opadami atmosferycznymi. Elementy składowane w pozycji poziomej ukła­da się warstwami w stosy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz