To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Transport i składowanie elementów prefabrykowanych
W zależności od masy i wymiarów prefabrykaty dowozi się na plac budowy samochodami skrzyniowymi lub naczepami albo przyczepami niskopodłogowymi sprzężonymi z odpowiedniego rodzaju ciągnikiem. Jest zalecane, by elementy były przewożone w pozycji, w jakiej będą pozostawać w konstrukcji. Na ogół (oprócz słupów) zasada ta jest przestrzegana. Elementy przewożone na płask powinny być starannie i równo ułożone na powierzchni ładunkowej środka transportowego, na przekładkach wykonanych z drewna lub twardej gumy. Przekładki powinny być umieszczone w odległości 20 lub 30 cm od końca elementu. Ich długość powinna być większa od szerokości zabezpieczonego elementu, a grubość co najmniej o 3 cm większa od wysokości uchwytów wystających pionowo z elementów. Przekładki rozdzielające kolejne elementy muszą być ułożone dokładnie w linii pionowej. Niespełnienie tego warunku może być przyczyną spękań. Środki transportowe przeznaczone do przewożenia elementów w pozycji pionowej są zaopatrzone w specjalne stojaki, zapewniające stabilność ładunku w czasie transportu. Do przewozu płyt ściennych wykorzystuje się czasem kontenery w postaci ażurowej skrzyni z przegrodami i urządzeniami blokującymi elementy w czasie jazdy. Kontenery umieszcza się na specjalnie wyposażonych przyczepach niskopodłogowych o odpowiedniej nośności. Aby móc korzystać z transportu kontenerowego na budowie, trzeba przygotować specjalne stanowiska rozładunku składające się z bloków żelbetowych stanowiących podstawę odcinków torów, prowadnic toru, belek stężających i bębna linowego. Po dowiezieniu na plac budowy załadowany kontener zostaje przetoczony na stanowisko rozładunkowe. W warunkach polskich przetaczanie kontenera z przyczepy na stanowisko rozładunkowe odbywa się poprzecznie do osi wzdłużnej zestawu transportowego. Służy do tego celu wciągarka umieszczona na ciągniku wraz z liną zaczepioną do haka kontenera. Lina ta jest odpowiednio ukierunkowywana przez krążki kierunkowe (zamocowane w tylnej części ciągnika), krążek zwrotny zamocowany na odchylonym ramieniu przyczepy oraz bęben zwrotny mocowany na stanowisku. Stanowiska rozładunku kontenerów na budowie trzeba sytuować w zasięgu działania żurawia montażowego. Liczba tych stanowisk zależy od odległości, z jakiej dowozi się prefabrykaty, ciągłości dostaw itp.
Jeżeli montaż na budowie nie odbywa się sposobem „z kół" ani z kontenerów, to należy organizować przyobiektowe składowiska prefabrykatów. Składowiska te powinny być umieszczone w zasięgu maszyny montażowej w miejscach przewidzianych projektem organizacji montażu. Do składowiska powinna prowadzić dobrze utrzymana droga o odpowiednio utwardzonej nawierzchni i parametrach gwarantujących właściwy ruch pojazdów.
(…)
… o niewielkim nachyleniu gwarantującym odprowadzenie wód opadowych. Przy lokalizacji składowiska na gruntach gliniastych należy jego powierzchnię pokryć warstwą uwałowanego żwiru lub żużla bądź płytami betonowymi. Nie wolno ustawiać prefabrykatów bezpośrednio na gruncie, lecz tylko na drewnianych podkładach. Rozmieszczenie prefabrykatów na budowie powinno być zgodne z projektem organizacji montażu…
… (rys. 10.41), jednocześnie z obu stron kozła, dążąc do zachowania zbliżonej ich liczby z każdej strony, nie więcej jednak niż po dziesięć elementów. Prefabrykaty z fakturą trzeba zabezpieczać przekładkami elastycznymi. Prefabrykaty z fakturą oraz wbudowaną stolarką budowlaną trzeba zabezpieczyć przed opadami atmosferycznymi. Elementy składowane w pozycji poziomej układa się warstwami w stosy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)