Trans-Europejskie Sieci Transportowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1078
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trans-Europejskie Sieci Transportowe - strona 1 Trans-Europejskie Sieci Transportowe - strona 2

Fragment notatki:

Geneza powstania oraz kluczowe pojęcia odnoszące się do Trans- Europejskich Sieci  Transportowych (TEN-T).        Koncepcja sieci transeuropejskich (TEN) powstała w latach 80-tych, wraz z projektem  stworzenia Jednolitego Rynku. TEN stanowią część koncepcji Pan-Europejskiej Sieci  Transportowej, która stworzona została podczas trzech Pan-Europejskich Konferencji  Transportowych (W Pradze w 1991 roku, na Krecie w 1994 roku oraz  w Helsinkach w 1997 roku). Sieci te miały pomóc w rozwijaniu rynku wewnętrznego oraz  zwiększyć spójność gospodarczą i społeczną Unii. Transeuropejskie sieci transportowe (TEN- T) są jednym z obszarów programu sieci transeuropejskich przygotowanego przez UE, które  dotyczą również sieci energetycznych i telekomunikacyjnych. Powołany do życia na mocy  traktatu z Maastricht z 1992 r. TEN-T miał zapewnić połączenie regionów wyspiarskich,  regionów bez dostępu do morza i regionów peryferyjnych z centralnymi regionami Unii,  przyczynić się do poprawy infrastruktury transportu i ułatwić do niej dostęp, zwiększyć  interoperacyjność sieci, sprzyjać lepszym połączeniom międzygałęziowym i zapewnić  zrównoważony ruch osób i towarów. W 1996 roku przyjęto tzw. listę z Essen, która  przedstawiła 14 priorytetowych projektów transportowych w ramach TEN-T, w późniejszym  czasie poszerzono ją do 30 projektów (polskie to: A1, linia kolejowa E65 (GD-WA-KAT),  rail baltica). Obejmowały one m.in. budowę autostrad morskich (mają zapewniać stałe,  regularne połączenia pomiędzy portami morskimi krajów członkowskich, oferujących m.in.  wysoki poziom obsługi portowej), połączeń multimodalnych (przewóz towarów przy użyciu  co najmniej dwóch różnych gałęzi transportu, na podstawie umowy o przewóz multimodalny,  pomiędzy krajami), dominowały jednak projekty kolejowe. Transeuropejska sieć  transportowa dzieli się również na kilka podstawowych sektorów, w tym transeuropejską sieć  drogową (TERN) oraz transeuropejską sieć kolei towarowych (TERFN).  Aby zapewnić spójny układ tych sieci, zawarto umowy w których określono parametry  techniczne i eksploatacyjne dla poszczególnych sieci transportowych o podstawowym   systemu transportowego:  · Europejska umowa dotycząca głównych tras dla ruchu samochodowego (AGR)- ustalono  schemat podstawowych dróg europejskich, ich standardy techniczne,  · Europejska umowa o głównych międzynarodowych liniach kolejowych (AGC)- uzgodniono  międzynarodową sieć kolejową dla całego kontynentu europejskiego, która składa się z 7  korytarzy o przebiegu równoleżnikowym i 10 o przebiegu południkowym. Krzyżują się w 

(…)

… opiera się na zasadzie współfinansowania przez Unię Europejską,
zgodnie z którą państwa członkowskie pokrywają do 70% kosztów. Reszta pochodzi z
różnych źródeł UE:
· Dotacji z budżetu na transport transeuropejski (zasady finansowania)
· Dotacji z budżetu Funduszu Spójności,
· Dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)
· Pożyczek i gwarancji z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI…
… członkowskie pokrywają do 70% kosztów. Reszta pochodzi z
różnych źródeł UE:
· Dotacji z budżetu na transport transeuropejski (zasady finansowania)
· Dotacji z budżetu Funduszu Spójności,
· Dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)
· Pożyczek i gwarancji z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI)
Dodatkowe pojęcia oprócz korytarza transportowego, autostrady morskiej, przewozów
multimodalnych…
…), stosujące różne technologie w zakresie informacji
o ruchu i podróży oraz zarządzania ruchem. Systemy te, po wdrożeniu ponad granicami
państw, ułatwią życie podróżnych, przewoźników i służb ratunkowych oraz przyniosą
ogromne korzyści w zakresie efektywności, bezpieczeństwa drogowego i ochrony środowiska
naturalnego.
Geneza powstania oraz kluczowe pojęcia odnoszące się do Trans- Europejskich Sieci…
… drogach wodnych międzynarodowego znaczenia (AGN)drogi wodne podzielono na 7 klas, przy czym drogi AGN muszą spełniać wymagania co
najmniej czwartej klasy nawigacyjnej tj. dla jednostek o długości 85m, szerokości 9,5m,
zanurzeniu 2,5-4,5m i nośności 1250- 2500t.
Poza TEN-T paneuropejska sieć transportowa obejmuje swoim zasięgiem również:
· 10 Korytarzy Pan-Europejskich (ze względu na planowane…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz