Thomas Hobbes-poglądy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1743
Wyświetleń: 2303
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Thomas Hobbes-poglądy - strona 1 Thomas Hobbes-poglądy - strona 2 Thomas Hobbes-poglądy - strona 3

Fragment notatki:

THOMAS HOBBES - XVI/XVII w.
- wojna domowa w Anglii, załamanie systemu konstytucyjnego
- najpierw był związany z rodziną Cavendishów (rojaliści) - nauczyciel, po przewrocie Cromwella emigruje do Francji
- nauczał syna Karola I, pretendenta do tronu, ucieka z Francji do Anglii
- podejrzany o związki z reżimem Cromwella - uratowany przez króla Karola I
- umowa społeczna, a nie władza od Boga - lojalny temu kto zapewnia bezpieczeństwo
- ateista filozoficzny
- pesymizm antropologiczny
- państwo jest koniecznością
- ostatnia mieszczańska pochwała absolutyzmu
- „Lewiatan” - porównanie państwa do potwora który rośnie, pożerając jednostki
Kontraktualizm - przeciwieństwo myśli holistycznej (Arystoteles)
- teoria umowy społecznej
- dobór stron determinuje charakter państwa
- różna ilość etapów
- metodologiczny twór o walorze teoretycznym (ahistoryczność)
- możliwość jasnego wypowiedzenia pozycji jednostki w państwie
twierdził, że prawo natury nie mogło się rozwinąć tak długo, jak długo nie było władzy, która wymuszałaby jego
respektowanie, za pomocą sankcji (w stanie natury nie było pokoju, bo nie było władzy, która stanęłaby na jego straży) Jednostka - egoista
- pesymizm antropologiczny - człowiek dąży do zaspokojenia swoich potrzeb nie licząc się przy tym z wolnością czy innymi
uprawnieniami innych ludz
- „człowiek jest niewolnikiem swoich namiętności”
- silny instynkt samozachowawczy
- najwyższą wartością dla człowieka jest jego własne życie
- posiada rozum
- rozum podpowiada, że stan natury jest niebezpieczny
- ograniczenie wolności w zamian za społeczeństwo
- tradycja Arystotelesowska o człowieku i państwie jest nieprawdziwa
- człowiek nie jest istotą społeczną
- punktem wyjścia jest stwierdzenie, że człowiekiem rządzą namiętności
- człowiek jest z natury egoistą, z natury jest zły
- z natury ludzie są równi, problem polega na tym, że z równością nie chcemy się pogodzić
- każdy człowiek dąży do tego by cieszyć się większym szacunkiem, władzą i majątkiem
- równi i niezdolni do pogodzenia się z równością - natury rzeczy stosunku są kiepskie
- konflikt, przemoc i rabunek
- rozum odróżnia człowieka od zwierząt
- przejawem instynkt samozachowawczy - nakazuje on człowiekowi dążyć do pokoju, dotrzymywać umów, tłumić zemstę
Indywidualizm metodologiczny
- jednostka jest koncepcyjnym punktem systemu
- refleksja zaczyna się od jednostki Stan natury

(…)

…)
- Suweren przyjmuje władzę od wszystkich ale nie jest stroną umowy
- jednym aktem powołujemy społeczeństwo i państwo
- wiąże ludzi osoba Suwerena - nie ma Suwerena, nie ma umowy
- zobowiązani wobec siebie nawzajem
- ludzie przekazują całą swoją władzę - nieograniczona władza Suwerena
- przystępujemy do umowy społecznej by uprawnienie do samo zachowania doczekał osię stosowenj ochorny
- państwo jest tworem…
… tak długo i nie dłużej jak jest nam w stanie zapewnić samozachowanie.
Państwo absolutne
- władza nieograniczona, niepodzielna, nie zależna.
- jednostka zrzeka się wszystkich swoich uprawnień
- tylko absolutne państwo jest w stanie okiełznać naturalny egoizm człowieka
- natura człowieka nie zmienia się w wyniku zawarcia umowy.
- „Umowy bez miecza się tylko pustymi słowami”
- jednostka żyjąc powinna cieszyć…

- przykłady wojny każdego z każdym - wtedy i obecnie
- przygotowania do podróży - zbroimy siebie i służbę, schować kosztowności
- pomimo służby szeryfa, służby więziennej, sądów
- dowód na nasze wyobrażenie o naturze ludzkiej
- udanie się na spoczynek - zamknięcie obejścia, budynku, sypialni, sprawdzenie kosztowności, broń
-w warownym mieście, w dobrze funkcjonującym państwie
Człowiek jest istotą racjonalną…
… ją w darze
- jednostki zrzekły się wszystkich praw, łącznie z prawem oporu
- poddani nie mogą negować poczynań Suwerena, bowiem źródłem jego władzy jest zgodna wola jednostek i każdy ma swój udział w
działaniu Suwerena
- zabójstwo jest niedozwolone, ale moralnie uzasadnione - egoizm, instynkt samozachowawczy
- lojalność kończy się gdy państwo zagraża życiu (nie zapewnia bezpieczeństwa)
Filozoficznie ateizm
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz