Teorie uczenia się

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie uczenia się - strona 1 Teorie uczenia się - strona 2 Teorie uczenia się - strona 3

Fragment notatki:

TEORIE UCZENIA SIĘ Jak powiedział Albert Bandura:
„ naturę ludzką charakteryzuje ogromny potencjał, który w wytyczonych przez biologię granicach, pod wpływem bezpośrednich, jak i doznawanych pośrednio doświadczeń, może być przekształcony w różne formy”. WARUNKOWANIE KLASYCZNE Do istniejącego systemu odruchów bezwarunkowych wprowadzamy nowe bodźce.
To uczenie się bodźców . IWAN PAWŁOW (1849-1936) JOHN WATSON (1878 - 1958) WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE To łączenie starych bodźców z nowymi reakcjami. Uczenie się reakcji. EDWARD THORNDIKE (1874 - 1949) - prawo efektu i prawo ćwiczenia. BURNUS SKINNER (1904-1990) - koncepcja warunkowania sprawczego (instrumentalnego) TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ ALBERTA BANDURY (1925) ukazał mechanizmy modelowania, czyli uczenia się przez obserwację. zauważy ł, że u czenie się nie zawsze wymaga bezpośredniego wzmacniania. przerzucił pomost między teoriami uczenia się a teoriami poznawczymi akcentując uwewnętrznienie sensu (istoty, zasady) zachowań modela. Behawioryści opowiadają się za: Szybkim oddawaniem sprawdzianów;
Regularnym odpytywaniem uczniów i wzmacnianiem prawidłowych odpowiedzi;
Stałym sprawdzaniem pracy ucznia;
Ogólnym dążeniem za wzmacnianiem każdego zachowania prowadzącego do rozwoju prawidłowych postaw. Nagrody nagrody pierwotne - czyli wszystko to, co jest konieczne do utrzymania organizmu ludzkiego przy życiu oraz do zapewnienia ciągłości gatunku. nagrody wtórne społeczne - czyli wszystko to, co jest okazaniem pozytywnej uwagi ( aprobaty, akceptacji) drugiemu człowiekowi, a zatem jest adresowane do jego potrzeb społecznych i osobistych. nagrody wtórne stymulujące - czyli wszystko to, co dostarcza nowych wrażeń i jest adresowane do potrzeb poznawczych , estetycznych człowieka. nagrody wtórne uogólnione - czyli wszystko to, co samo w sobie nie jest użyteczne, ale stanowi sygnał bądź ekwiwalent tego, czego się pragnie. Zasady stosowania nagród
Określenie zachowania pożądanego
Czytelność (wyrazistość) wzmocnień
Proporcjonalność
Sprzężenie z ignorowaniem zachowań niepożądanych.
Na początku - systematycznie, za każdym razem, potem - w sposób przerywany
Ignorowanie zachowań wygaszanych.
Zasada Premacka.
EKONOMIA ŻETONOWA Zidentyfikuj pożądane zachowanie
Omów je z dzieckiem i wyjaśnij zasady działania programu


(…)


TEORIE UCZENIA SIĘ
Jak powiedział Albert Bandura:
„naturę ludzką charakteryzuje ogromny potencjał, który w wytyczonych przez biologię granicach, pod wpływem bezpośrednich, jak i doznawanych pośrednio doświadczeń, może być przekształcony w różne formy”.
WARUNKOWANIE KLASYCZNE
Do istniejącego systemu odruchów bezwarunkowych wprowadzamy nowe bodźce.
To uczenie się bodźców. IWAN PAWŁOW (1849-1936…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz