To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 2
Tomasz Hobbes odrzucił pogląd o społecznej naturze człowieka
pkt wyjścia - stan natury rozbity przez egoizm ludzki = wojna, w której wygrali najsilniejsi i połączyli się w społeczeństwo
przymioty moralne = wynik pracy
własna praca nad sobą a nie dary boskie!
umowa społeczna - nieujarzmiona natura = uporządkowane społeczeństwo J. J. Rousseau stan natury - szczęśliwy dzikus, nieskażony przez cywilizację John Locke społeczeństwo pierwotne - niepewność stanu politycznego = powstanie społeczeństwa
ale społeczeństwo to nie rząd (bo jeśli rząd nie odpowiada interesom społecznym, może zostać obalony)
„Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego” - krytyka Kartezjusza
człowiek jako „tabula rasa”; wszystkiego uczy kultura enkulturacja = proces gromadzenia wiedzy, powstawania teorii i idei = tak więc Locke prekursorem np. antropologii David Hume odrzuca koncepcję „umowy społecznej”, koncepcję pierwotnego stanu natury i koncepcję „złotego wieku” (z mitologii - powolne antyewolucyjne upadanie; z Biblii - raj, z którego nas wygnano; ewolucjonizm też to odrzucił)
człowiek stał się istotą społeczną dzięki swoim potrzebom. Uświadomił sobie, że pewne normy prowadzą do profitów (najpierw rodzina, potem grupa społeczna i państwo)
próba wprowadzenia do nauk ścisłych zdobyczy nauk humanistycznych; rządzą nimi jakieś prawa ogólne - socjologiczne (bo życie nie jest przypadkiem)
odrzuca determinizm geograficzny Monteskiusz podział ludów na północne i południowe
czynniki wpływające na rozwój kultury Condorcet ludzkość rozwija się w cyklu 10 etapów (do Rewolucji Francuskiej) D'Alembert encyklopedysta
tylko pewne twierdzenia (fakty zewnętrzne, rzeczywiste) - teorie pozytywistyczne
filozofia - oparta na naukach szczegółowych; ma mieć charakter encyklopedyczny; nie zajmuje się kwestiami bytu
klasyfikacja nauk powinna być genetyczna (tak, jak przyjmuje je rozum - od konkretu do abstrakcji)
nauka powstaje w określonych warunkach, pojęcia są dziełem zbiorowym. Nauka = pochodna swojego czasu, historii; odpowiedzi ciągle są inne
reforma nauki: bez metafizyki, tylko fakty! Potem to samo u Comte'a Lafiteau jezuita, przebywał wśród Irokezów
1724 opis „dzikich” amerykańskich - cel: dla misjonarzy; opisuje systemy pokrewieństwa; dane etnograficzne, 130 lat przed Morganem! Demeunier 1770 książka o zwyczajach różnych ludów Jens Kraft duński filozof
bada plemiona indiańskie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)