Teoretycy kultury Tylor Sir Edward Burnett (1832-1917), angielski etnolog i antropolog społeczny, jeden z czołowych przedstawicieli ewolucjonizmu w etnografii i religioznawstwie. Od 1871 członek Royal Society. 1896-1909 profesor antropologii społecznej w Oxfordzie. 1912 otrzymał tytuł lorda. Zajmował się głównie problematyką początków kultury i religii. Rozwinął teorię przeżytków kulturowych. Twórca animizmu - teorii, wg której pierwotną formą religii była wiara w istoty duchowe (spiritual beings), charakterystyczna - jego zdaniem - dla wszystkich religii. Animizm stanowił podstawę monoteizmu. Morgan Lewis He nry (1818-1881), antropolog amerykański, przedstawiciel ewolucjonizmu w naukach społecznych. Członek Academy of Arts and Sciences oraz American Association for the Advancement of Science. Po ukończeniu studiów prawniczych zajmował się badaniami antropologicznymi. Pierwszy badał historię i kulturę Irokezów. Na podstawie materiałów etnologicznych przeprowadził analizę rozwoju rodziny i zbiorowości związanych pokrewieństwem. Opracował teorię rozwoju społecznego. Wyróżnił 3 podstawowe okresy rozwoju ludzkości: dzikości, barbarzyństwa i cywilizacji. Frobenius Leo (1873-1938), etnolog i afrykanista niemiecki. Reprezentant szkoły kulturowo-historycznej. Wprowadził pojęcie kręgu kulturowego (zespół elementów kulturowych, które nie ulegają zmianie w dłuższym okresie historycznym), zwracając uwagę na istnienie podobieństw między różnymi kręgami.Kulturę postrzegał jako organiczną całość związaną ze środowiskiem i podlegającą rozwojowi zgodnemu z prawami przyrody (dzieciństwo, dojrzewanie, wiek dojrzały, starość). Twierdził, że o kształcie i ewolucji danej kultury decyduje specyficzna dla niej twórcza zasada - tzw. paideuma.Jako jeden z pierwszych prowadził systematyczne badania Afryki (12 ekspedycji naukowych 1903-1935). Wyróżnił 6 głównych kultur afrykańskich, wykazując ich związki historyczne z kulturami basenu Morza Śródziemnego, zachodniej Azji, Indii i Melanezji.
Schmidt Wilhelm (1868-1954), antropolog kulturowy, ksiądz katolicki. Działał w Austrii, a po zwycięstwie faszyzmu, poddany represjom, znalazł schronienie w Szwajcarii. Stosując metody wypracowane przez szkołę kulturowo-historyczną i dyfuzjonizm (F. Ratzel, L. Frobenius, F. Graebner, B. Ankermann), polegające na porównywaniu elementów kulturowych, sklasyfikował wg kryterium pierwotności i opisał tzw. kręgi kulturowe.Postawił tezę, że w najbardziej pierwotnym kręgu (prakultury zbieracko-łowieckiej) istniała wiara w Istotę Najwyższą, będącą stwórcą świata i przyjacielem człowieka. Schmidt nazwał tę wiarę pramonoteizmem, skrytykowanym przez antropologów i religioznawców, wg których termin "monoteizm" odnosi się do innej formy religii (R. Pettazoni). Najważniejszym dziełem Schmidta jest
(…)
… z pozycją jednostki w strukturze społecznej, oraz osobowości modalnej, związanej z częstotliwością pojawiania się w danej populacji określonych cech psychicznych. Wprowadził również do antropologii kulturowej pojęcie natywizmu, określające zachowania członków grup zmierzających do zachowania tożsamości kulturowej.
Cassirer Ernst (1874-1945), niemiecki filozof. Przedstawiciel marburskiej szkoły neokantyzmu…
… z głównej zasady kierunku funkcjonalnego w etnologii (badań terenowych jako podstawy wnioskowania), bada proces zmiany jako kolejno po sobie następujące, przyczynowo związane wydarzenia. Nie oznacza to wcale zwrotu do zainteresowań historycznych, w tym względzie Firth pozostaje krytyczny, uważając że materiał współczesny nie może rzutować w przeszłość. W swoich badaniach terenowych w Oceanii na wyspie…
… wolności, idealizm obiektywny), twierdził, że humanistyka winna unikać schematów i trzymać się życia, a swoim celem uczynić uchwycenie go w jego dynamicznej całości. Uważany jest za pioniera tzw. filozofii życia.
Wzór kulturowy, wzorzec kulturowy, pewien standard osobowy (wzór osobowy), obyczajowy, etyczny, estetyczny itp. uznany za godny naśladowania w danej społeczności. Jest zmienny w czasie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)