To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
NAGRADZANIE 1)CZYM JEST NAGRADZANIE? metoda wychowawcza
tworzenie atrakcyjnych dla jednostki zdarzeń(dostarczanie nagród) w następstwie jej określonych czynności
zmiana oczekiwania:
-wzrost częstości tej czynności w sytuacji podobnej do tej w której nagradzano
-intensyfikacja tej czynności
nagroda to nie tylko rzecz materialna, ale także pewne zdarzenie-zmiana w sytuacji podmiotu (np. możliwość obejrzenia filmu, zwycięstwo w grze)
podział czynników wchodzących w skład sytuacji jednostki:
- awersyjne - od nich jednostka ucieka
- atrakcyjne - do nich jednostka dąży
- neutralne - nie wywołują żadnych z powyższych tendencji
Nagroda wiąże się z wprowadzeniem atrakcyjnego czynnika (np. ogłoszenie zwycięzcą), ale też usunięciem awersyjnego (np. zwolnienie z nauki wiersza na pamięć).
w psychologii behawioralnej nagrody nazywa się wzmocnieniami- pozytywnymi i negatywnymi czynniki pierwotnie atrakcyjne istnienie dzięki wrodzonym mechanizmom nerwowym, należą do nich tzw. reakcje konsumpcyjne (np. jedzenie, picie)
c zynniki wtórnie atrakcyjne pojawiają się jako wynik procesu uczenia się (warunkowania klasycznego), zależą od osoby, która w przeszłości wzmacniana pozytywnie uznaje coś za atrakcyjne, a wzmacniana negatywnie za awersyjne
taki sam czynnik (np. sukces szkolny) może zawdzięczać swą atrakcyjność bądź uprzednim doświadczeniem satysfakcji, bądź ulgi
układy ludzkich skłonności i niechęci są skomplikowane, bo nie muszą zależeć tylko od warunkowania klasycznego , istnieje drugi poziom regulacji celowej , gdzie różne obiekty, czynności, relacje mogą stawać się atrakcyjne dlatego, że podmiot spostrzega ich związek z relacją cenionych przez siebie stanów rzeczy
2) ATRAKCYNOŚĆ NAGRODY. czynniki atrakcyjne i awersyjne nie są jednakowo skuteczne dla wszystkich wychowanków, to co dla kogoś byłoby nagrodą, dla innej osoby może być karą (np. publiczna pochwała ekspozycja społeczna u nieśmiałej osoby)
każda rzeczywista nagroda jeśli jest często stosowana może stracić swój nagradzalny charakter (=nasycenie lub adaptacja )
nagroda oczekiwana powinna być mniej atrakcyjna od nagrody nieoczekiwanej
różnicowanie nagród i okoliczności ich udzielania
powstrzymywać się przed nagradzaniem za każdym pojawieniem się pożądanej czynności
wielkość nagrody nie wpływa na proces uczenia się, a na wykorzystanie tego, czego wychowanek się nauczył
większa nagroda ≠ silniejszy `efekt'
(…)
… reakcji warunkowej
bodziec bezwarunkowy - droga do szkoły: drzewa, podmuch wiatru, kwiaty… pojawiają się dwie antycypacje: 1) wagary = przyjemność, 2) szkoła = przyjemność
reakcja warunkowa - im większa nagroda (atrakcyjniejsi koledzy, życzliwsi nauczyciele) tym silniejsza okaże się antycypacja nr 2
wielkość nagrody będzie wpływać na siłę z jaką działa mechanizm antycypacyjny = na pozycję danej…
… co n-tą jednostkę czasu, jeśli w tej jednostce wykonał wychowanek choć jedną czynność danego rodzaju:
-zmienne
-stałe
rozkład mieszany - przemienny, niekoniecznie regularny system stosowania nagród za tą samą czynność, czynność wysoce odporna na wygaszanie i karanie
wpływ rodzajów rozkładu na:
-uczenie się + r. ciągłe, - r. sporadyczne
-tempo reagowania +r. stosunkowe, + r. zmienne, - r. interwałowe…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)