METODY GRUPOWE 1. Modyfikacja odniesienia porównawczego : Odniesienie porównawcze może wpłynąć na : kształtowanie się pojęcia samego siebie definiowanie bieżącej sytuacji określanie wewnętrznego stanu podmiotu Odniesienie porównawcze jest znacznie mniej podatne na manipulacje wychowawcy niż inne metody. Jest to kształtowanie jakiegoś fragmentu społecznego otoczenia, w nadziei, że jednostka zechce akurat na tym otoczeniu oprzeć swoją orientację rzeczywistości. 2 techniki modyfikacji :
a) technika ustalania składu grupy (odnosić się do innych jednostek, które należą do tej samej grupy)
Jednostkę, która wykazuje deficyt zmiennej X trzeba przenieść go grupy, gdzie 2 jednostki lub więcej funkcjonują nieco lepiej od niej, i są do niej podobne. Trudności : trudno dowolnie manipulować składem grup Zagrożenie : łączenie nieprzyjaciół, rozdzielanie przyjaciół (obniżanie spójności grupy), przeniesienie z „lepszej” do „gorszej” grupy (będzie to odebrane jako kara), łączenie osób ze zbyt dużą rozbieżnością zmiennej X (uczeń, który ma trudności z nauką będzie źle się czul w klasie olimpijczyków) Warunek skuteczności : niwelować zagrożenia
b) technika eksponowanie grup odniesienie porównawczego Przedstawienie wychowankowi wyróżnionej grupy, której członkowie są zasadniczo podobni do wychowanka. To takie stawianie za wzór, w nadziei, że jednostka odniesie się do tej grupy i zmieni na lepsze.
2. Modyfikacja nacisku grupowego
Żeby wykorzystać wychowawczo nacisk grupy, należy pamiętać o : jak sprawić, by nacisk zmierzał do pożądanych zmian w zachowaniu jedn. Rozwiązanie doraźne : wykorzystuje się tu fakt, że grupa dążąca do jakiegoś celu, stara się podporządkować sobie poszczególnych członków (sprawić, by swoimi działaniami przyczynili się do osiągnięcia tego celu).
Sposoby inicjowania działań grupowych :
1. technika zbiorowego nagradzania i karania - najprostszy sposób Nagradzanie : Warunek skuteczności : jeśli nagroda jest atrakcyjna dla większości członków grupy, to uruchomi działania, aby zamierzenie zostało osiągnięte - pojawi się nacisk grupowy na jednostkę, która niweluje szanse grupy na nagrodę.
(gdy kilka osób w klasie notorycznie się spóźnia, nauczyciel może podzielić klasę na małe grupki i powiedzieć, że ta grupa, która będzie miała najmniej spóźnień dostanie nagrodę. Od tera grupa sama będzie temperować spóźnialskich, żeby zdobyć nagrodę) Karanie : Zagrożenia : w grupie zagrożonej karą może nastąpić wzrost spójności grupy i jej spadek. Wzrost może spowodować ustanowienie trwałych antagonistycznych stosunków z wychowawcą, a spadek przekreśla możliwość stosowanie wszystkich metod grupowych w przyszłości. Obniżenie spójności ma miejsce w grupach od początku niespójnych, a podwyższona spójność w gr. od początku spójnych, szczególnie wtedy, gdy zagrożenie karą jest postrzegana jako nieuzasadnione. Karanie nie jest jednak „napuszczaniem” grupy na jednostkę, która sprawia problemy wychowawcze. Grupa i jednostka są w stanie znieść nawet bardzo silny nacisk, jeśli jest wpleciony w proces dążenia do celu.
(…)
… do której jest przywiązany, może spowodować że wychowanek będzie chciał przywrócić pozytywne stosunki z wychowawcą poprzez określone zachowania, a tym tendencję do skrupulatnego i często demonstracyjnego postrzegania wszelkich zakazów nałożonych przez wychowawcę 3. przywiązanie może wpłynąć na skuteczność karania za pośrednictwem dysonansu poznawczego (?)
…
… takie zdarzenia, których kultura danej grupy nie jest w stanie kontrolować ze względu na brak odp. urządzeń. Niedostatek kontroli jest wtedy, kiedy kultura nie dostarcza wyraźnych wskazówek jak wspólnie działać, by osiągnąć postawiony cel. Warunek powodzenie : spójność grupy, ponieważ doprowadzenie grupy do przeżycie trudności czasowo osłabia spójność. Każdy kryzys prowadzi do wzrostu konfliktów interpersonalnych, które mogę doprowadzić do rozpadu grupy w pewnych warunkach. Te warunki to : zewnętrzne (związane z istnieniem w otoczeniu grupy innych grup, których członkowstwo stało się bardziej cenne, nie do tej pory. Wychowawca wiedząc o takiej sytuacji powinien ostrożnie posługiwać się tą techniką) wewnętrzne (spójność - jak mała to grupa się rozpadnie)
1. Modyfikacja poprzez wprowadzenie kodeksu…
… jakieś zachowanie najbardziej skuteczna jest kara ciągła, najmniej skuteczne jest wygaszanie jeżeli wychowawca chce wyeliminować jakieś zachowanie, to musi karać je za każdym razem kiedy się pojawi, konsekwentnie trening unikania biernego:
- osobnik podejmuje czynność, zostaje ukarany, kara trwa tak długo aż nie zaprzestanie tej czynności trening unikania czynnego: - określa się pewną czynność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)