Teoria prawa natury w ujęciu Grocjusza
Uznawany jest za twórcę szkoły prawa natury, gdyż po czasach średniowiecza powrócił do koncepcji prawnonaturalnej charakterystycznej dla starożytności.
Powiązał prawo natury wyłącznie z istotą człowieka. Uznał je za wartość autonomiczną, o charakterze immoralnym, co nie znaczy że sprzecznym z moralnością. Prawo natury wskazał jako płaszczyznę porozumienia ludzi rozmaitych wyznań i wszystkich czasów. Twierdził, że jest ono do tego stopnia niezmienne, że nawet Bóg nie może go zmienić.
Poznawalne za pomocą rozumu. Podstawowymi zasadami prawa natury są: ဪ „umów należy przestrzegać” ဪ „krzywdy należy wynagradzać” ဪ „przestępców należy karać”.
Ten rozdział prawa natury od moralności doprowadził Grocjusza do związania prawa z wartością sprawiedliwości. Sprawiedliwe jest to, co jest zgodne z naturą społeczeństwa składającego się z istot rozumnych.
Na nim oparte prawo pozytywne i ustrój państwowy.
Powszechny zasięg.
Poglądy na temat różnicy między człowiekiem a innymi istotami żywymi. (były 3 takie poglądy) 1) rozum - pogląd ze starożytnej Grecji powtarzany aż do XIX w., rozum to wyróżnik człowieka od innych istot. „Cogito ergo sum” Kartezjusza
dusza nieśmiertelna - dzięki niej człowiek jest istotą lepszą od innych istot żywych, zbliżenie człowieka do Boga
kultura - zdolność do tworzenia świata kultury, procesowi towarzyszą zawsze ideały, to odróżnia od innych istot które myślą; czyny
holizm - człowiek nie odróżnia się od innych istot żywych
Wyróżniki człowieczeństwa:
- zdolność do tworzenia poglądu na świat
- zdolność do tworzenia świata kultury
(…)
…. Sprawiedliwe jest to, co jest zgodne z naturą społeczeństwa składającego się z istot rozumnych.
Na nim oparte prawo pozytywne i ustrój państwowy.
Powszechny zasięg.
Poglądy na temat różnicy między człowiekiem a innymi istotami żywymi. (były 3 takie poglądy) 1) rozum - pogląd ze starożytnej Grecji powtarzany aż do XIX w., rozum to wyróżnik człowieka od innych istot. „Cogito ergo sum” Kartezjusza
dusza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)