To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Teoria Kohlberga
Wczesna dorosłość (23 do 34 lat) Uczenie się harmonijnego życia z partnerką / -em Rozpoczęcie życia rodzinnego i uczenie się nowej roli rodzica Uczenie się odpowiedzialności za dzieci i rodzinę, uczenie się umiejętności zaspokajania potrzeb dzieci Realizacja drogi zawodowej Kształtowanie się tożsamości obywatelskiej Ukształtowanie się indywidualnego stylu życia
Średnia dorosłość (od 35 do 60 lat) Traktowanie siebie jako „osoby” w relacjach z partnerem Dążenie do / i podtrzymanie satysfakcjonującego wykonywania swojego zajęcia (roli zawodowej) Uzyskanie stabilności ekonomicznej, prowadzenie domu Osiągnięcie dojrzałej odpowiedzialności społecznej i obywatelskiej Towarzyszenie dorastającym dzieciom w stawaniu się odpowiedzialnymi i szczęśliwymi dorosłymi Przystosowanie do starzenia się rodziców Akceptowanie i dostosowanie się do fizjologicznych zmian wieku średniego. Rozwijanie różnych form spędzania wolnego czasu
Późna dorosłość (powyżej 61 lat) Przygotowanie się do wycofania z pracy zawodowej i zredukowanych dochodów Przyjmowanie i dostosowywanie się do zmiennych ról społecznych Ustalenie jasnej przynależności do swej grupy wiekowej Przystosowanie się do spadku sił fizycznych i pogarszającego się zdrowia Przystosowanie się do śmierci współmałżonka i do problemu własnej śmierci Ustalenie bilansu życiowego.
Stadia rozwoju moralnego L. Kohlberga
Poziom I - przedkonwencjonalny (wiek przedszkolny i młodszy wiek szkolny)- dziecko kieruje się chceniem, tym, co dla niego przyjemne i przykre.
Stadium 1- orientacja posłuszeństwa i kary- egocentryzm. Reguły postrzega się tylko po to, by unikać kary. To, czy czynność jest dobra i zła określają ich skutki. Punkt widzenia i interesy innych nie są brane pod uwagę.
Stadium 2- orientacja naiwnie egoistyczna- relatywizm moralny. Działanie dobre to działanie, które ma na celu dobro własne a nie innych. Potrzeby innych są brane pod uwagę, jeśli rezultat ich działania jest korzystny dla własnego dobra.
Poziom II - konwencjonalny (aprobata społeczna) ( ok. 13-16 rok życia)- jednostka zaczyna orientować się w konwencjach społecznych, dopasowuje pragnienia do konwencji.
Stadium 3- orientacja „dobrego chłopaka/dziewczyny”- czynność jest oceniana jako dobra albo zła ze względu na intencje jednostki. Cenione są społecznie akceptowane standardy zachowania.
Stadium 4- orientacja prawa i porządku- pojawia się szacunek dla autorytetów oraz przekonanie, że reguły społeczne muszą być przestrzegane. Zwraca się uwagę nie tylko na motywy działania jednostki, ale również na standardy zewnętrzne.
Poziom III- postkonwencjonalny (zasady moralne, ideały) (powyżej 16 roku życia)- jednostka jest w stanie spoglądać na to, co w danym społeczeństwie jest konwencjonalne; jednostka może być autonomiczna moralnie, może porównywać własne zasady moralne z zasadami innych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)