Teoria rozwoju moralnego Kohlberga Stworzył koncepcję rozwoju moralnego opartą na przekonaniu, że doskonalenie rozumowania moralnego zależy od postępów rozumowania logicznego. Rozwój logiczny jest warunkiem koniecznym rozwoju moralnego, choć nie jest warunkiem wystarczającym, bowiem jak to ukazują badania, jest wiele takich osób, które znajdują się na wyższym poziomie logicznym niż odpowiadającym mu stadium moralnym. Nie ma jednak takich, u których stadium moralne byłoby wyższe od logicznego.
Według Kohlberga rozwój moralny odbywa się na drodze przechodzenia z jednego do drugiego etapu, w kierunku osiągnięcia najwyższej formy, jaką jest autonomia moralna. Osiągnięcie określonego etapu z pominięciem etapów wcześniejszych jest raczej niemożliwe. Model rozwoju moralnego Kohlberga: Poziom I- przedkonwencjonalny, pre-moralny Stadium 1 - moralność heteronomiczna, wywodzącą się z autorytetu. Dzieci, że ich uczucia podzielają inny- egocentryzm. Stadium 2 - indywidualizm- troska o siebie samego
Dzieci przestrzegają reguł i współpracują z innymi mając na uwadze to co mogą dostać w zamian. Poziom II- konwencjonalny Stadium 3 - konformizm interpersonalny- robię to za co jestem lubiany.
Zachowanie właściwe to takie, które większość ludzi uważa za właściwe. Stadium 4 - prawo i porządek.
Potrzeby jednostki nie są ważniejsze niż utrzymanie porządku społecznego Poziom III - pokonwencjonalny Stadium 5 - społeczny kontrakt- prawa człowieka są ważniejsze do innych.
Nie każdy podziela nasze poglądy, ale rozumiemy, że każdy ma takie samo prawo do istnienia. Moralność opiera się na obronie indywidualnych praw człowieka. Zachowanie, które szkodzi społeczności, jest złe, nawet jeśli nie jest nielegalne.
przejście od sterowania społecznego do wewnętrznego
Stadium 6 - uniwersalne zasady etyczne, moralność jest sprawą własnego sumienia. Ludzie spostrzegają zasady molarne z perspektywy własnych zasad. Wierzą, że każdy ma swoją wartość i powinien być szanowany bez względu na poglądy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)