Późne dzieciństwo-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1701
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Późne dzieciństwo-opracowanie - strona 1 Późne dzieciństwo-opracowanie - strona 2 Późne dzieciństwo-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Późne dzieciństwo- procesy poznawcze, oraz rozwój umiejętności rozumowania moralnego.
Uwaga- ma podstawowe znaczenie dla rozwoju procesów poznawczych dziecka., sprawia że dziecko może skupić się na przedmiocie percepcji, treści zadania, czy kontroli czynności własnej. Dzięki uwadze możliwe jest uzyskanie potrzebnych informacji, oraz ich przetworzenie i zapamiętywanie. Dokonuje się to za pośrednictwem : ukierunkowanego przeglądu eksponowanych bodźców
eliminacji bodźców zbędnych, lub nieadekwatnych do oczekiwań
zahamowania działań impulsywnych
selekcji i kontroli reakcji właściwych
Do 5-go roku życia uwaga dziecka ma charakter mimowolny- dziecko skupia ją na wyrazistych cechach nowego bodźca, oraz na bodźcach atrakcyjnych i/lub o dużej intensywności.
Pomiędzy 5 a 7 r.ż. następuje zmiana w zakresie uwagi, uwaga zaczyna być kontrolowana przez wewnętrzne reguły poznawcze.
Dzieci różnią się stopniem koncentracji uwagi i umiejętnością skupiania uwagi dowolnej, zależy to od cech indywidualnych.
Pamięć- w okresie późnego dzieciństwa następuje dalszy rozwój pamięci.. Pamięć do tej pory raczej mechaniczna zaczyna się przekształcać w coraz większym stopniu logiczną
Zmieniają się stosowane przez dzieci sposoby zapamiętywania.
Dzieci szkolne coraz częściej starają się zrozumieć treść tego, czego się uczą, dokonują samodzielnej analizy, przekształcenia i organizacji informacji zawartych w materiale. Wykorzystują do tego różne strategie pamięciowe.
Do momentu rozpoczęcia nauki w szkole dzieci skłonne są polegać na strategiach niewerbalnych, jak wskazanie palcem, czy przyglądanie się.
Miedzy 6-7 a 10 rokiem życia dzieci stosują następujące strategie : wyliczanie i powtarzanie, systematyczne organizowanie, tworzenie wskazówek, opracowywanie ( elaboracja).
Dzieci w 10 r. ż. Regularnie stosują hierarchiczna kategoryzację, lub posługują się wskazówkami dotyczącymi kategorii, aby skutecznie nauczyć się potem operować bardziej złożonymi wiadomościami.
Metapamięć- osobista wiedza na temat pamięci i skutecznego zapamiętywania.. Mają ją dzieci pod koniec młodszego wieku szkolnego.
Zdolność do coraz lepszych strategii zapamiętywania wiąże się ze zmianami w zakresie myślenia. Późne dzieciństwo zgodnie z poglądami Piageta, to czas, kiedy następuje przejście od stadium myślenia przedoperacyjnego do stadium operacji konkretnych.
Oznacz to że dziecko osiąga w tym czasie szereg różnych zdolności związanych z nabywaniem i przetwarzaniem informacji o świecie i o sobie na poziomie konkretu.


(…)

….), a następnie przechodzą przez stadium relatywizmu moralnego, które trwa od około 8.-11. r.ż. Realizm moralny w rozumowaniu dziecka oznacza, iż reguły społeczne (jeżeli są dostrzegane) są przez nie traktowane jako realnie istniejące, narzucone z zewnątrz (moralność heteronomiczna) i tak jak prawa fizyczne nie podlegające dyskusji ani zmianom. Oznacza to również, że należy je zawsze i bezwzględnie res­pektować…
… z nabywaniem i przetwarzaniem informacji o świecie i o sobie na poziomie konkretu.
Pojawia się myślenie logiczne. Zdolność do decentracji poznawczej- polega na umiejętności ujmowania cech rzeczywistości z różnych punktów widzenia i na zintegrowanie ich w bardziej obiektywny i wielostronny obraz stanu rzeczy.
Rozwój rozumowania moralnego.
Wraz z rozwojem poznawczym wzrasta u dziecka zdolność do rozumowania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz