Rozwj moralny dziecka - Piaget

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1183
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwj moralny dziecka - Piaget - strona 1 Rozwj moralny dziecka - Piaget - strona 2 Rozwj moralny dziecka - Piaget - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 6. ROZWÓJ MORALNY DZIECKA ROZUMOWANIE MORALNE - KONCPECJA J. PIAGETA Dwa nurty badań nad rozwojem moralnym:
1. Postępowanie moralne - zachowania dzieci w sytuacjach moralnych (jak dzieci postępują - dlaczego kradną, dlaczego współdziałają)
2. Rozumowanie moralne - znajomość, rozumienie problemów i zasad moralnych (analiza tego, co dzieci myślą o tym, co same robią i co czynią inni):
Czyli:
BADANIE ZDOLNOŚCI DZIECKA DO MORALNEJ OCENY SYTUACJI I DO ROZSTRZYGNIĘCIA:
Czy dane zachowanie jest właściwe czy nie
Czy dana osoba powinna być ukarana
ZAŁOŻENIA LEŻĄCE U PODSTAW BADAŃ NAD ROZWOJEM ZDOLNOŚCI DZIECKA DO ROZUMOWANIA MORALNEGO 1. Etapy rozwoju poznawczego stanowią podstawy rozwoju moralnego.
2. Aby wyjaśnić postępowanie moralne, należy poznać zdolność rozumowania dziecka oraz jego wiedzę o problemach moralnych.
3. Postępowanie moralne cechuje się znaczną stałością w różnych sytuacjach, co wskazuje na jedność rozumowania moralnego i postępowania moralnego.
4. Rozwój moralny przebiega stadialnie, tak jak poznawczy.
METODY BADAŃ J.PIAGETA NAD ROZWOJEM MORALNYM 1. Obserwacja zabaw w kulki w celu znalezienia odpowiedzi na pytania:
- jak dzieci tworzą reguły
- jak dzieci przestrzegają reguł
2. Badanie zdolności dziecka do moralnej oceny sytuacji i rozstrzygnięcia:
- czy dane zachowanie jest właściwe czy nie
- czy dana osoba powinna być ukarana.
FAZY STOSOWANIA I ŚWIADOMOŚCI REGUŁ GRY 1. Ruchowa i indywidualna - do 2 r.ż.
- manipulacja kulami według własnych chęci;
- reguła nie jest przymusowa.
2. Egocentryczna - od 2 do 5 r.ż.
- naśladowanie w zachowaniu zasad wcześniej zaobserwowanych; brak dążenia do znalezienia partnera; w czasie gry z innymi brak dążenia do wygrania;
- przekonanie o istnieniu stałych reguł, które są święte i nietykalne, pochodzą od dorosłych.
3. Współdziałanie - od 7, 8 do 9 r.ż.
- każde dziecko dąży do uzyskania przewagi nad innymi, co stwarza potrzebę wzajemnej kontroli i ujednolicenia reguł (zasady obowiązują na czas danej gry);
- reguła traktowana jest jako efekt wzajemnej umowy.
4. Kodyfikacja reguł - od 11, 12 r.ż.
- przekonanie o tym, że grupa nie tylko ustala reguły, ale może je zmieniać; reguły są niezbędne do tego, by gra była uczciwa.
- reguły można przekształcić pod warunkiem uwzględnienia opinii ogółu.
DYLEMATY MORALNE W BADANIACH J.PIAGETA Przypadek i niezręczność ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz