I. 1. Czym zajmuje się teoria wychowania? (to pytanie jest na teście, tak mówiła bynajmniej) Teoria wychowania zajmuje się problematyką celów, treści, metod i organizacji procesów wychowania.
Teoria wychowania zajmuje się:
1.Formułowaniem celów wychowania i ukazywaniem wartości z nimi związanych(ideały, normy moralne)
2.Projektowaniem działalności wychowania dla realizacji celów
3.Czynnikami psychospołecznymi warunkującymi powodzenie procesów wychowanie, takimi jak:
- podmiotowe traktowanie wychowanków
- racjonalne organizowanie im życia i pracy
- umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
- poznanie wychowanków i umożliwienie im kierowania własnym zachowaniem
Wartości(w jakich wartościach mamy wychowywać) = cele(jeżeli znamy wartości, możemy określić cele) = treści(sposób w jaki będziemy uczyć, wychowywać) = formy, metody, środki wychowania
2. Przedmiot badań teorii wychowania. T.w. podobnie jak dydaktyka odchodzi do twierdzeń za pośrednictwem badań. Stosuje obserwację, eksperyment, ankietę, badanie dokumentów i testów. Pomiar wyników wychowania jest trudny bądź niemożliwy. Przedmiotem t.w. jest wychowanie w wąskim zakresie(rozumieniu), kształtowanie postaw i innych cech osobowości oraz stworzenie warunków umożliwiających samorealizację. T.w bada warunki, przebieg i efektywność działań wychowawczych, gromadzi wiedzę o mechanizmach kształtowania się osobowości wychowanka.
3. Zadania teorii wychowania.(wg. Łobockiego) - gromadzenie usystematyzowanej wiedzy o sposobach wywoływania zmian osobowościowych człowieka
- refleksja nad wychowaniem w świetle wiedzy, ped., psych. i aksjologii
- przeprowadzanie badań dotyczących procesu wych. i jego uwarunkowania
- sięganie do własnych doświadczeń w zakresie wych.
Aksjologia - nauka o wartościach
Prakseologia - jest to nauka o sprawnym działaniu, które prowadzi do osiągania zamierzonych celów)
Teleologia - jest to nauka o celach.
Pedeutologia - zajmuje się zagadnieniami dotyczą cymi zawodu n auczyciela ;bada głównie : osobowość nauczyciela, jego talent i autorytet , dobór kandydatów do zawodu nauczycielskiego i kształcenie nauczycieli, etyka zawodu nauczycielskiego, kształtowanie się zawodu i funkcji społecznej nauczycielstwa. 4. Podstawowe dziedziny wychowania (z ksiązki Łobockiego) - wychowanie moralne Uczy ono występowania w obronie powszechnie uznawanej moralności, czyli ogółu obowiązujących norm i wartości moralnych, w tym zwłaszcza wartości uniwersalnych i ponadczasowych, a także pewnych wzorów i ideałów moralnych; nade wszystko zaś umożliwia uwewnętrznianie sądów i ocen, norm i wartości moralnych, tj. przyjęcia ich na własność i kierowanie nimi w swym codziennym postępowaniu.
(…)
… uniwersalnych i ponadczasowych, a także pewnych wzorów i ideałów moralnych; nade wszystko zaś umożliwia uwewnętrznianie sądów i ocen, norm i wartości moralnych, tj. przyjęcia ich na własność i kierowanie nimi w swym codziennym postępowaniu. CEL: ma ono na celu rozwój moralny w szczególności dzieci i młodzieży, przekazywanie im wiedzy o problemach moralnych i umiejętności rozpoznawania tego co złe, niegodziwe…
… bodźców wychowawczych:
Instytucja wychowania naturalnego- rodzina, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna
Instytucje wychowania intencjonalnego- przedszkola, szkoły, organizacje młodzieżowe, placówki wychowania poza szkolnego
Instytucje wychowania pośredniego- środki masowego przekazu, zakłady pracy, wojsko, służba zdrowia, sądownictwo, policja. WAŻNE JEST WSPÓŁDZIAŁANIE TYCH 3 INSTYTUCJI
Środowisko…
… i obejmujących zarówno przyswajanie sobie wymogów tego środowiska i przystosowywanie się do nich, jak i przekształcanie go w rezultacie własnych działań. Szeroko rozumiane pojęcie socjalizacji obejmuje między innymi proces inkulturacji i wychowania, czyli intencjonalnego kształtowania osobowości według przyjętego w grupie ideału wychowawczego. (J. Szczepański)
Inkulturacja - oznacza przejmowanie przez człowieka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)