Fragment notatki:
ETYMOLOGIA I GENEZA DYDAKTYKI
DYDAKTYKA - od połowy XX stulecia traktowana jest jako nauka o nauczaniu i uczeniu się, jest to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń, hipotez. - definicja wg Kupisiewicza
- DYDAKTYKA - jest to jedna z podstawowych nauk pedagogiki, których przedmiotem jest kształcenie ludzi, a więc wszelkie nauczanie i uczenie się niezależnie od tego czy odbywa się w szkole czy poza szkołą czy w codziennych sytuacjach życiowych. Dydaktyka zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się celów i treści oraz metod i środków organizacji kształcenia, jak również badań społecznych, jak i materialnego środowiska w którym się ta działalność odbywa. Jej głównym zadaniem jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną. Teoria dydaktyczna - jest składnikiem ogólnej teorii zachowania, która stanowi przedmiot badań socjologicznych, psychologicznych, fraksologicznych. Powst. zarówno badań i zachowań, które miały miejsce w przeszłości, jak i przebiegających aktualnie. Swój sens praktyczny ma zaś głównie dla konstruowania przyszłości tj. dla organizowania takich zachowań wychowawców i wychowywanych jakie są pożądane z punktu widzenia w celu wychowawczych aktualne i przyszłe potrzeby społeczne.
METODYKA NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO
- nazwa wywodzi się nie od przedmiotu szkolnego, lecz od szczebla nauki dydaktycznej.
Przedmiot badań dydaktyki ogólnej - jest rozumiany jako proces nauczania i uczenia się łącznie z czynnikami, którego wywołują warunkami jakimi przebiega, a także realizacji procesu nauczania i uczenia się zmierza do osiągnięcia określonego celu; w procesie tym występują pewne treści, metody, formy organizacyjne w środki, dlatego też analiza i opis tych czynników podobnie jak wykrywanie prawidłowości charakterystycznych dla procesu nauczania i uczenia się oraz ustalanie opartych na nich norm postępowania zalicza się do głównych zadań dydaktyki ogólnej. Niektóre z tych zadań dydaktyka rozwiązuje Sm, a przy innych korzysta z pomocy innych nauk tj. : psychologia, logika, socjologia, filozofia. Zadania praktyczne dydaktyki : polegają na wskazaniu czynności, które wykonywane przez nauczyciela w określonych warunkach i za pomocą dostępnych mu środków mogą prowadzić mu do przewidywanych, a zarazem pożądanych wyników nauczania i uczenia się.
Metoda badania dydaktycznego: system takich odpowiednio ze sobą powiązanych czynności i narzędzi ( narzędziem jest pusty blankiet ankiety), których odkrywanie zależności między poszczególnymi elementami procesów dydaktycznych jako całości oraz ogólnych prawidłowości kształcenia oświaty.
Funkcje badań dydaktycznych: (związane z gł. met. bad.)
Deskryptywna - (opisowa) oparta na obserwacji; posiada charakter opisowy; opis zjawiska często jest diagnozą medyczną;
(…)
… ich zainteresowania i zdolności poznawcze, wpajać im określone poglądy i przekonania oraz wdrażać do samokształcenia”(Cz. Kupisiewicz 2000, s.115). Tak rozumiane zasady służą realizacji ogólnych celów kształcenia i obowiązują w pracy szkół różnych typów i szczebli oraz w zakresie różnych przedmiotów nauczania.
Wg kruszewicz - Jego zdaniem, zasady nauczania „... to reguły organizowania i prezentowania wiadomości…
… różne tereny wychowawcze i wszystkie sfery osobowości wychowania, a więc intelekt, moralną, wolincjonalną, estetyczną, fizyczną. System kształcenia- system układ jest uporządkowanym zbiorem elementów oraz związków i zależności między nimi tworzących jakąś całość, która służy założonym celom- kształcenia - ukierunkowany przez społeczne wyznaczone cele, dynamicznie działający zespół celów obejmujący…
…, a także metody stosowane przy kursach online i wybrać najodpowiedniejszą dla danej sytuacji. Wszelkie kształcenie ukierunkowane jest na cele ? cele kształcenia odnoszą się do uczniów, wychowanków i opisują zmianę jaką chcemy w nich uzyskać (wiadomości, umiejętności).
Przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie; przygotowanie dziecka do późniejszej pracy, do uczestnictwa w zyciu kulturalnym, zapewnienie…
… do tego główne środki - kierowanie dziećmi, karność i nauczanie wychowujące. Karność to był konieczny warunek wyrobienia u każdego wychowanka moralności opartym na silnym charakterze tzn. najwyższego celu nauczania - z tego wywodziła się nazwa szkoły tradycyjnej. Charakteryzował ją konserwatyzm i autokratyczne stosunki nauczycieli do uczniów, gdzie zaznaczona jest dominacja nauczyciela. Surowa dyscyplina…
… nauczania na przedmioty. Nauczyciel przekazywał wiedzę, podawał tylko materiał. Rolą nauczyciela było tylko realizowanie programu nauczania, czyli nauczyciel nauczał i kierował uczniami. Natomiast uczeń miał siedzieć cicho, był na ogół pasywny, tylko słuchał, czytał i myślał za nauczycielem. Uczeń nie decydował o doborze treści nauczania. Motywacją dla uczniów są tylko stopnie. 8)szkoła progresywistyczna…
…; prognozowanie, które antycypujemy jakiś stan i określamy jako pożądany;
Praktyczne - głębsze poznanie rzeczywistości; innowacyjne podejście do pracy;
OBSERWACJA - polega na postrzeganiu pewnych zjawisk, zdarzeń w potocznym rozumieniu bez rejestru. - jako metoda naukowa: nie jest samym postrzeganiem faktów i zdarzeń.
- posiada osobliwy sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych danych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)