Teologia księgi Powtórzonego Prawa
Od strony formy jest dobrze przygotowane. Prawodawstwo w niej zawarte są przedłożone w formie homiletycznej. Mają one charakter zachęty. Prawodawstwo staje się atrakcyjne i jasne. Wartość należy rozpatrywać dwojako:
a)historycznie,
b)religijnie (teologicznie).
a) Historyczny rys, bo wiemy jak Izraelici stawali się narodem Bożego wybrania. b) Ich objawienie miało dwa wymiary:
objawienie na drodze ewolucji,
objawienie na drodze rewolucji.
Pojawia się tu etyka teomorficzna: Człowiek ma być dobry, bo dobry jest Bóg.
1.W księdze Powtórzonego Prawa widoczna jest koncepcja ludu Bożego wybrania (Pwt 6,5; 29,12). Bóg wybrał Izraelitów spośród innych, nie ze względu na ich przymioty, ale ze względu na przeznaczenie. Dzięki wybraniu Bóg wszedł w historię Izraela. Jego obecność można zaliczyć w historii obrzędów. Przywilej, ale i odpowiedzialność. To wybranie sprawia że Izraelici stają się: AM-KADOSZ (Świętymi). Własna ziemia, to warunek by naród mógł być sobą. Dla Izraela ta ziemia to Kanaan, obecnie Palestyna. W Pwt jest nacisk na prawodawstwo społeczne, czyli prawa kształtujące więzi społeczne. 2.Odpowiedzialność przywódcy:
a)sędziego: Pwt 16, 18 - 17, 13,
b)króla: Pwt 17, 14 - 20,
c)kapłana: Pwt 18, 1 - 8,
d)proroka: Pwt 18, 15 - 25.
Tu łączy się troska nad przychodniami: ubogimi, przybyszami, wdowami, sierotami. Mamy tu do czynienia z zasadą restrykcji, czyli odpłaty, gdzie warunkiem bezpiecznego żywota jst dobra postępowanie, bo to ma wymierne korzyści, a całe zło i występek mają wymiar wychowawczy. Ich celem jest kształtowanie człowieka. Jest to więc wsparcie dla etyki. Religia dostarcza motywacji dla etyki.
3.Idea wierności rozumiana w dwóch aspektach.
Wierność Boga wobec ludzi. Wierność Swoim obietnicom. Na Bożą wierność, człowiek musi odpowiedzieć swoją wiernością.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)