Tendencje klasycystyczne w liryce międzywojennej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1435
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tendencje klasycystyczne w liryce międzywojennej - strona 1 Tendencje klasycystyczne w liryce międzywojennej - strona 2

Fragment notatki:

Tendencje klasycystyczne w liryce międzywojennej po 1927 roku nastąpił zwrot ku klasycyzmowi;
tendencje klasyczne charakteryzowały Skamandrytów ;
Mniej znani: Beata Obertyńska, Aleksander Janta-Połczyński, Halina Konopacka, Roman Kołoniecki, Mieczysław Braun; patron - Kochanowski, uważany za ojca poezji polskiej.
CECHY: ład i harmonia wiersza; opiewanie klasycznego piękna; rygor w tworzeniu wierszy, dbanie o kunszt języka; sięganie do tradycji; dystans wobec wzruszeń i przeżyć „ja” lirycznego; optymizm, bunt przeciwko dekadenckim nastrojom, witalizm, biologizm, kult życia zaczerpnięty z filozofii Bergsona; stylizacja poetki na język antyczny i klasycystyczny - oda, elegia, list poetycki. Wierzyński: Tomik „Wiosna i wino” 1919 „ Laur olimpijski” Oda Pindara pełna patosu i hiperboli. Reportaż łączy się tu z realizmem oraz hymnem na cześć przekraczającego wyznaczone granice dynamicznego człowieczeństwa.
Zawiera portrety sportowców w akcji.
Autor pochwala sport i jego wartości moralne oraz piękno ludzkiego ciała. Tuwim: Tomiki: „ Czyhanie na Boga” 1918
„ Sokrates tańczący” 1920 „ Siódma jesień” 1922 „ Wierszy t. IV” 1924
„ Słowa we krwi” 1926 „ Rzecz czarnoleska” 1929 „ Biblia cygańska” 1933 „ Treść gorejąca” 1936 „ Rzecz czarnoleska” O poecie i jego warsztacie poetyckim.
Poeta zwraca się ku klarowności, prostocie, harmonii, nawiązuje do klasycznej tradycji. Pojawia się motyw zbawczej, unieśmiertelniającej roli sztuki. Przywołana zostaje postać Kochanowskiego i Norwida. Dzieło stanowi motyw tworzenia ładu z chaosu. Rzecz Czarnoleska to proces przeistaczania się chaosu w ład. Poeta, przez tworzenie, nazywanie świata, nadaje światu porządek.
Słowa przeistoczone z chaosu są prawdziwe. Liczy się tylko doskonała i czysta poezja. Zadaniem poezji jest tworzenie nowego sensu. Iwaszkiewicz: Tomiki: „Księżyc wschodni” 1925 „ Zmowa mężczyzn” 1930 „ Czerwone tarcze” 1934 „ Pasje błędomierskie” 1938 „ Młyn nad utratą” 1936 „ Powrót do Europy” Tom odwołujący się do klasycznych tragedii, kulturowego mitu Europy.


(…)

….
Historiozoficzny, napełniony patosem. Wiersze o europejskich krajach, kulturach i twórcach. Słonimski:
Tomiki: „Sonety” 1919
„Parada” 1920
„Godzina poezji” 1923
„Droga na wschód” 1924
„Z dalekiej podróży” Poetyka ody i gatunków pokrewnych.
Jerzy Liebert:
Druga ojczyzna” Przedstawia ideał jasności, następnie akcenty niepokoju i tragizmu.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz