Temat zbawienia w innych tekstach starotestamentalnych Iz 40-55 - przedstawia stworzenie w perspektywie zbawczej. Autor natchniony utwierdza wiarę, że to właśnie Jahwe stworzył i wybrał Izraela. Stworzenie jest objawieniem się mocy zbawczej Boga Izraela.
Am 4,12 - stwórcze działanie Boga jest podstawą zaufania Bogu i wiarę w Jego zbawcze działanie.
Ps 2;47;105 - przedstawiają Boga jako wyzwalającego Izraela, stworzyciela świata i Króla ostatecznych czasów.
Hi 28; Syr 24 - literatura mądrościową ukazuje niezwykła mądrość Boga stwarzającego wszystko, stąd też pochodzi zaufanie do Jego zbawczego planu. Stworzenie w Nowym Testamencie W Nowym Testamencie stworzenie pojawia się jako kontynuacja myśli Starego Testamentu. Nowością jest ukazanie Chrystusa jako pełni dzieła Bożego rozpoczętego w stworzeniu, które przedłuża się do końca wieków. W Dziejach Apostolskich (17,24-31) zawarta jest zapowiedź sądu Bożego nad ludźmi. Bóg, który od początku (od stworzenia) kierował losami ludzkości ostatecznie będzie sądził ludzkość. Zmartwychwstanie Chrystusa jest momentem ostatecznego działania Boga. 1Kor 8,6 zawiera wyznanie wiary w jednego Boga Ojca i wyznanie wiary w jednego Pana Jezusa Chrystusa. On jest Panem przez którego wszystko się stało i my istniejemy przez Ojca. Jezus Chrystus jest jedynym pośrednikiem między ludźmi i Bogiem, stąd jest pośrednikiem w stworzeniu. Hb 1,2-3, Syn , przez którego został stworzony świat jest tym, który został ustanowiony dziedzicem. J1,3.10 czwarta Ewangelia przepowiada pośrednictwo Logosu w stworzeniu. Logos jest Bogiem, jest zjednoczony z Ojcem od początku. Św. Jan mówi o wprost o stwórczej funkcji Logosu. Logos jest tym z którego wszystko zostało stworzone. Kol 1,15-20 Chrystus umarły i zmartwychwstały jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodny wobec całego stworzenia. Stworzenie Chrystusowi zawdzięcza swoje istnienie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)