To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TARYFA- określa stawki celne, sposób i warunki stosowania tych stawek, obniżone stawki celne-wynikają z dwustronnych umów Polski z innymi krajami.
Preferencyjne stawki celne-przyjęte jednostronnie przez Polskę od pewnych krajów
ŚRODKI TARYFOWE-określają wartość ceł
kontyngenty taryfowe-określona ilość lub wartość towaru dla których stosowane są obniżone stawki - np. import samochodów
plafony taryfowe - jest ograniczony czasowo
I
stawki podstawowe
na towary importowane z krajów UE - są niższe
II
należne-obliczane poprzez przemnożenie stawki celnej przez wartość celną towarów
minimalne-minimalna wysokość cła od określonej ilości bądź wartości towarów
Jeżeli cło należne jest wyższe od minimalnego to płacimy należne , jeżeli należne niższe to cło minimalne
PODZIAŁ DOCHODÓW
1. Zasadnicze ,bezzwrotne ,przymusowe, nieodpłatne nie ma obowiązku świadczeń za te dochody
podatki
cła
wpłaty z zysku NBP
wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa
2. Uboczne ,dobrowolne, zwrotne i odpłatne
pożyczki
kredyty
DEFICYT BUDŻETOWY -ujemna wartość między dochodami i wydatkami budżetu w określonym roku budżetowym
ŹRÓDŁA POKRYCIA DEFICYTU
1. Emisja skarbowych papierów wartościowych
2. Pożyczki i kredyty
3. Dochody z prywatyzacji
4. Nadwyżka w budżecie z lat ubiegłych
5.
PROCEDURA BUDŻETOWA- składa się z 4 etapów:
1. opracowanie projektu budżetu- przeprowadzany przed rokiem budżetowym
2. uchwalenie budżetu- zazwyczaj kończy się w I kwartale roku budżetowego
3. wykonanie budżetu - w trakcie roku budżetowego
4. sprawozdawczość i kontrola - po roku budżetowym
Opracowanie projektu- (planowanie budżetu) określenie potrzeb i zestawienie ich z możliwościami finansowymi. Określa się :wydatki publiczne, dochody publiczne, wielkość deficytu.
Wydatki są niezależne od rządu i parlamentu. Dochody już w znacznej mierze zależą od decyzji rządowych i parlamentarnych.
1. Minister Finansów przedstawia założenia projektu Radzie Ministrów do projektu na następny rok (dotyczą podstawowych wielkości makroekonomicznych państwa (inflacja, PKB, wielkość produkcji, kształtowanie się kursu walutowego, dewizowego). Założenia te powinny być zgodne z polityką społeczno-gospodarczą państwa i polityką pieniężną NBP.
(…)
… również swoje
MF ma możliwość obróbki tzw. konsolidacja
Instytucje których projekty nie mogą być zmienione przez MF: Sejm, Senat, Prezydent, SN, NSA, TK, NiK, RzPO, RzPD, KRRiT, GIODO, IPN, Krajowe Biuro Wyborcze, Państwowy Instytut Pracy
4. Uchwalenie projektu budżetu przez RM -do 30 IX roku poprzedzającego rok budżetowy art. 222 Konst. Z ważnych przyczyn projekt może być uchwalony później
Uchwalenie budżetu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)