Szkoły Zarządzania Wady i Zalety

Nasza ocena:

5
Pobrań: 994
Wyświetleń: 3059
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły Zarządzania Wady i Zalety - strona 1 Szkoły Zarządzania Wady i Zalety - strona 2 Szkoły Zarządzania Wady i Zalety - strona 3

Fragment notatki:


Przedstawienie szkoły Założenia koncepcji Zalety (pozytywne efekty) Wady (negatywne skutki)
Podejście klasyczne
- według F.W. Taylor'a - naukowe zarządzanie Teoria ta zajmuje się poprawą osiąganych wyników przez poszczególnych pracowników, jak również doskonaleniem technologii, maszyn i narzędzi. Koncepcja powstała w latach 1885 - 1920 roku, kiedy gospodarka się rozwijała, kapitał był łatwo dostępny, ale panował ogólny niedobór rąk do pracy. Zaczęto się wówczas zastanawiać jak efektywnie wykorzystać dostępną siłę roboczą. Postępowanie takie doprowadziło do powstania naukowego zarządzania. Do twórców tego zarządzania, poza F.W. Taylorem, można zaliczyć: F. i L. Gilbreth, H. Gantta i H. Emerson.
Założenia:
1. Naukowo opracować każdy element pracy na stanowisku w miejsce praktykowanych metod typu „mniej więcej”
2. Naukowo dobierać pracowników i następnie szkolić ich do wykonania pracy zgodnie z krokiem 1
3. Nadzorować pracowników by mieć pewność, że będą się stosować do przypisanych im metod wykonywania pracy
4. Dalej planować pracę, ale wykorzystać robotników do faktycznego wykonywania pracy. - poprawa jakości wyrobów,
- zwiększenie ilości produkcji
- lepsze morale pracowników,
- zwiększenie efektywności i indywidualnej wydajności roboczej, a co za tym idzie, obniżenie kosztów, związanych z rezygnacją zatrudnienia dodatkowych pracowników,
- zróżnicowanie stawki akordowej w zależności od rodzaju wykonywanej pracy,
- motywowanie poprzez wysokość wynagrodzenia za realizację normy pracy
- pozytywne pobudzanie pracownika do wydajniejszej pracy poprzez bodźce finansowe oraz nagradzanie wyróżniających się pracowników. - zmniejszenie ogólnego zapotrzebowania firm na siłę roboczą,
- lęk pracownika przez utratą pracy, z powodu niewykonywania założonych norm,
- ograniczenie inicjatywy pracownika,
- domniemanie, że właściciel - menedżer ma jedyną i słuszną rację w każdym obszarze działalności przedsiębiorstwa,
- traktowanie pracowników w sposób przedmiotowy, tzn. jako narządzie, a nie zasoby pracy.
Taylerowską metodykę badania i usprawniania pracy można wyrazić w postaci następujących, głównych zasad postępowania organizatorskiego:
1. Podział badanego procesu na jak najdrobniejsze elementy.
2. Obserwacja i pomiary elementarnych czynników.
3. Ustalenie wpływu poszczególnych czynników na wyniki pracy.
4. Oddzielenie czynników drugorzędnych od istotnych, wpływających decydująco na wyniki pracy.
5. Oddzielenie zbędnych czynności.
6. Ustalenie prawidłowości oraz metod pracy pozwalających uzyskać możliwie najlepsze wyniki.


(…)

….
Dużą popularność w 1960 r. zyskała teoria X i Y D. McGregora, która odzwierciedla dwa skrajne zespoły poglądów różnych menedżerów na temat ich pracowników. Teoria X jest stosunkowo negatywnym poglądów na pracowników i odpowiadają jej poglądy naukowego zarządzania. Jej założenia:
1. Ludzie nie lubią pracować i starają się unikać pracy
2. Ponieważ ludzie nie lubią pracować, menadżerowie, by skłonić…
… pobudzania do efektywnej pracy,
- zwrócenie uwagi na takie kwestię jak władzę, przywództwo, konflikt i jego rozwiązywanie w organizacji,
Teoria X:
- stwarza nieprzyjemną atmosferę w pracy, która sprzyja obniżeniu wydajności pracy,
- pracownik czuje się pod dużą presją przełożonego,
- nadmierne stosowanie kar, powoduje niechęć pracownika do dalszego starania się,
- ograniczanie rozwoju intelektualnego…
….
- trafność i fachowość podejmowanych w taki sposób decyzji kierowniczych
- eliminacja błędów w realizacji zadań
- rozproszenie odpowiedzialności władzy i kompetencji w rozstrzyganiu, czyje polecenie jest wiążące dla pracownika
Podejście behawioralne
- Mayo Lata 1930 - 1950 to okres krytyki systemu Taylora, głównie przez związki zawodowe w Stanach Zjednoczonych, głównie z uwagi na jego jednostronność…
… warunków pracy.
3. Postrzeganie organizacji głównie, jako grupę ludzi.
4. Efektywność organizacji uzależnia się od „stosunków współdziałania”, które jeśli są dobre przyczyniają się do powstania tzw. efektu HAWTHORNE, czyli wzrostu wydajności pracy.
5. Odejścia od koncepcji homo oeconomicus - człowieka motywowanego tylko przez bodźce ekonomiczne i wykazanie, że pracownik ma naturę „człowieka społecznego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz