nazwa przedstawiciele dzieła czas założenia kierunek racjonalisty- czno- humanitar- ny Montesquieu Rousseau Voltaire Marat Cesare Beccaria O przestęp- stwach i karach (Beccaria 1764) XVIII w. Postulaty jasności, racjonalności i humanitaryzmu : - stworzenia jasnego i przejrzystego, zapisanego w ustawie prawa karnego ( nullum crimen, nulla poena sine lege ), które stwarzałoby obywatelom ochronę przed samowolną organów państwowych, - równości wobec prawa i zlikwidowanie przywilejów stanowych, - uznanie za przestępstwa tylko czynów szkodliwych dla społeczeństwa (przykład: czary, samobójstwo) - zniesienie tortur i okrucieństw w procesie karnym szkoła klasyczna A. Feuerbach (Niemcy); Ortolan, Rossi (Francja); Carrara (Włochy); Bentham (Anglia) Francuski KK (1810), Bawarski KK (1813) XVIII w. pocz. XIX w. przyjęcie głównych postulatów okresu Oświecenia oraz ich rozwinięcie: punktem wyjścia dla odpowiedzialności karnej jest czyn zabroniony przez ustawę karną (zgodnie z założeniem indeterminizmu , jest wyrazem jego wolnej woli) co umożliwia przypisanie sprawcy winy za jego zachowania i potępienie tego czynu, wyrażające się w wymierzeniu kary . (sprawiedliwa odpłata za czyn) Kara może spełniać jednak pewne funkcje prewencyjne, odstraszające (Feuerbach, teoria przymusu psychologicznego ) Założenia dot. formalnej definicji przestępstwa, zasady winy i sensu kary wpływają na dzisiejsze prawo karne. szkoła antropologi czna (szkoła pozytywna) Cesare Lombroso Garofalo, Ferii L’uomo delinquen- te (Człowiek Zbrodniarz) pocz. XX w. Na podstawie badań antropometrycznych przestępców stwierdzono, że istnieją „ przestępcy urodzeni ”; niektórzy ludzie mają wrodzone predyspozycje do popełniania przestępstw, są „skazani” na ich popełnianie. Przestępcy charakteryzują się anormalnością funkcji psychicznych, która zewnętrznie przejawia się w anomaliach budowy ciała (mniejsza pojemność czaszki, cofnięte czoło, duże sterczące uszy, leworęczność). Konsekwencją takich założeń jest odrzucenie pojęcia winy jako podstawy odpowiedzialności karnej, a w rezultacie odrzucenie też samego pojęcia odpowiedzialności. Reakcją na przestępczość powinna być stosowanie środków zabezpieczających społeczeństwo na podstawie stanu niebezpieczeństwa jaki tworzy dana cecha jednostki. Szkoła antropologiczna przyczyniła się do rozwoju kryminologii, zwłaszcza spowodowała wzrost zainteresowania badaniami nad osobą przestępcy.
(…)
… przestępstwa, lecz takie,
XX
które mogą tę poprawę spowodować
w.
3) sprawców przypadkowych, niewymagających poprawy, a jedynie ostrzeżenia przez ukaranie
Celem kary miała być nie sprawiedliwa odpłata, lecz ochrona dóbr prawnych, osiągana przez prewencyjne oddziaływanie na konkretnego sprawcę
(prewencja indywidualna). Pod wpływem tej szkoły rozpowszechniły się instytucje warunkowego zawieszenia wykonania kary…
… racjonalnego systemu polityki kryminalnej opartej na badaniach naukowych umożliwiającej przeciwdziałanie
powstawaniu warunków sprzyjających przestępczości; kara powinna być dostosowana do osoby przestępcy z naciskiem na resocjalizację bez
po
1945 pozbawienia wolności; tak określone cele powinny być osiągane przy zasadach humanizacji i praworządności; postulat podziału procesu karnego
na dwa stadia (pierwszy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)