To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Szereg rozdzielczy. Histogram
Szereg statystyczny - jest to zbiór wyników obserwacji uporządkowanych według określonych cech
(kryteriów), których miernikiem są zmienne.
Inaczej mówiąc, szeregiem statystycznym nazywamy ciąg liczbowy monotoniczny, ograniczony z góry i z
dołu (tj. taki, którego wyrazy występują tylko w pewnym przedziale wartości). Szereg składa się
zazwyczaj z dwóch kolumn, z których jedna podaje wielkości cechy lub czas, druga zaś informuje o
liczbie jednostek przypadających na daną kategorię przedmiotów lub zjawisk lub mówi o ich natężeniu
występującym w danym czasie.
Najczęściej wyróżnia się dwa kryteria podziału szeregów:
• kryterium formalne - związane z budową szeregu, na podstawie którego możemy wyodrębnić:
szeregi szczegółowe, szeregi rozdzielcze i szeregi skumulowane,
• kryterium merytoryczne - wynikające z typu badanej cechy zbiorowości, według którego
wyróżnia się: szeregi czasowe i szeregi przestrzenne.
Sposób grupowania cech zależy od: rodzaju badania (przekrojowe, czasowe), rodzaju cechy
statystycznej, sposobu pomiaru oraz liczby obserwacji (szczegółowe, rozdzielcze).
Szeregi statystyczne
szczegółowe
rozdzielcze z cechą
mierzalną (ilościową):
- punktowe (proste,
skumulowane),
- przedziałowe (proste,
skumulowane),
rozdzielcze z cechą
niemierzalną (jakościową:
- geograficzne
- inne
czasowe
- momentów
- okresów
Zbiory obserwacji na populacji generalnej mogą więc tworzyć:
Szereg szczegółowy - uporządkowany ciąg wartości badanej cechy statystycznej, stosowany, gdy
przedmiotem badania jest niewielka liczba jednostek, np. zmienna X przyjmuje wartości: x1, x2, ..., xn,
wartości cechy porządkujemy rosnąco: x1 ≤ x2 ≤ ... ≤ xn lub malejąco x1 ≥ x2 ≥ ... ≥ xn.
Szereg rozdzielczy - stanowi zbiorowość statystyczną, podzieloną na części (klasy) według określonej
cechy jakościowej lub ilościowej z podaniem liczebności lub częstości każdej z wyodrębnionych klas.
Szeregi rozdzielcze mogą dotyczyć zarówno cechy jakościowej, jak i ilościowej. Charakteryzują one
strukturę danej zbiorowości stąd nazywane są czasem szeregami strukturalnymi.
Rozkład empiryczny - zestawienie wyników w postaci szeregu rozdzielczego z cechą mierzalną,
odzwierciedla strukturę badanej zbiorowości z punku widzenia określonej cechy statystycznej.
Przy badaniu zbioru statystycznego, w wielu wypadkach grupujemy elementy zbioru w klasy szeregu, w
których elementy mają argumenty równe lub należące do przedziałów o równych długościach.
Wspólną długość klas nazywamy – szerokością klasy.
Wartości argumentów rozdzielających sąsiednie klasy nazywamy – granicami przedziału klasowego.
Przykład szeregu rozdzielczego (rozkład empiryczny):
Nr klasy szeregu rozdz.
1
2
3
4
Wiek uczniów
x
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)