Transport lotniczy pod względem masy przewożonych ładunków ma niewielki udział w obsłudze międzynarodowej wymiany towarowej. Najkorzystniejsza strefą jego zastosowania są przewozy na duże odległości w relacjach kontynentalnych oraz przewozy międzykontynentalne. Zalety transp lotniczego: – krótki czas przewozu – bardzo duży zasięg przestrzenny. Predestynowana głównie do obsługi ładunków wymagających szybkiej dostawy. Zapewnia regularność oraz terminowość, tez duże bezpieczeństwo. Wady transportu lotniczego: – niewielka ładowność samolotów, co ogranicza ilość przewożonych partii – niekorzystne rozmieszczenie przestrzenne sieci punktów transportowych, wydłużając w konsekwencji czas dostawy w realizacji dom-dom – wysoki poziom stawek frachtowych Transport lotniczy, podobnie jak żegluga morska, dokonuje obsługi przewozów towarowych w ruchu regu;larnym (liniowym) oraz ruchu nieregularnym (czarterowym). W ramach serwisów liniowych transportuje się przesyłki drobne o zróżnicowanej masie od kilku do kilkuset kilogramów. Przesyłki takie mogą być przewożone w samolotach pasażerskich (tu jednak ich masa jest ograniczona) lub taż w samolotach towarowych kursujących na liniach regularnych. Ważny jest przewóz przesyłek kurierskich i poczty. Przewozy czarterowe obejmują ladunki całosamolotowe, przeznaczone od jednego nadawcy do jednego odbiorcy przy czym nadawcą może też być spedytor-konsoitdator gromadzący ładunki od wielu zleceniodawców. Stosuje się tu czartery na określoną podróż lub czartery m czas. W tym drugim przypadku chodzi o umowy zawierane między przewoźnikami, dotyczącej okresowej dzierżawy taboru. Transport lotniczy pod względem efektywnych kosztów przemieszczania jest drogą gałęzią transportu Wynika to m.in-z następujących okoliczności; - - niewielkiej ładowności samolotu, -wysokich kosztów zakupu środków transportowych, - dużego zużycia wysokooktanowego, drogiego paliwa, - wysokich opłat lotniskowych, - - dużych kosztów eksploatowania sieci połączeń regularnych, - wysokich kosztów budowy i utrzymania magazynów, - kosztów zakupu i eksploatacji urządzeń manipulacyjnych i kontenerów, - wysokich płac personelu o odpowiednich kwalifikacjach.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)