Systemy, struktury i funkcje społeczne. Wprowadzenie - Hobbes pyta, czemu ludzie żyjący w społecznościach, nie walczą każdy z każdym. Berger porównuje życie społeczne do teatru lalek. Identyfikują oni życie społeczne, po to by móc:
Wyjaśnić charakter stworzonych przez ludzi struktur, pozwalających jednostkom działać względnie niezależnie.
Przyjmnowania 'naukowego' podejścia przy formułowaniu takich wyjaśnień.
Dostarczania wiedzy pozwalającej ludziom rozumieć i pokierować siłami społ.
Durkheim i porządek społeczny. Centralne dla socjologii Durkheima jest pojęcie prymatu społeczeństwa nad jednostką. Gdyby nie ta siła nadrzędna, to zjednoczenie się ludzi i życie współne byłoby niemożliwe. Dla Durkheimaa pośrednictwo siły społecznej jest porządkiem moralnym, centralnym systemem wartości, który - chociaż stworzony przez ludzi - ma swój nadrzędny charakter. Wynika z tego, że każde inne społeczne pośrednictwo czy instytucja:
Jest ukształtowana przez podstawowe zasady powszechnego porządku moralnego,
Funkcjonuje w celu wdrażania tych zasad i ich spełnienia.
Uwzględnia zachowania, które ich nie spełniają i powinny być kontrolowane.
Z Durkheimowskiego modelu analizy społecznej wyłaniają się trzy słowa klucze: system, struktura, funkcja . System społeczny jest ogółem organizacji, które tworzą się, by zadowolić potrzeby ujęte w centralnym systemie wartości społeczeństwa. Struktura tego systemu jest zdefiniowana przez te wartości. Celem każdej konkretnej instytucji (jej funkcją) w strukturze jest zapewnienie połączenia między tymi elementami. Durkheimowski pogląd na szkołę: Program - wybór treści w szkole powinien być ściśle ograniczony. Idee, kocepcje, tematy itd. Będą się zmieniać w zależności od społeczeństwa i epoki. Ważne jest, że zagadnienie może znaleźć się w programie, jedynie gdy jest ważną częścia kultury. Program jest więc tworzony przez społeczeństwo, nie przez naturę.
Rola nauczyciela - Powinien zachęcać uczniów do grupowego zaangażowania, posłuszeństwa i odpowiedzialności. Skłonić uczniów, jeśli to konieczne, do zrozumienia że na pierwszym miejscu, przez sprawami osobistymi i rodzinnymi, stoją cele i wartości społeczne. Rozwijać i pogłębiać w uczniach te skłonności, których potrzebuje społeczeństwo, aby funkcjonować.
Rola ucznia - postrzegane przez D jako puste naczynie, czekające na wypełnienie przez nośniki społeczne. Jest to pasywna istota, wymagająca ograniczonej swobody ruchów i zmuszona do odstąpienia od egoistycznych celów na rzecz dobra społeczeństwa. Uczniowie muszą być bierni, bo nie mają doświadczenia w nauczaniu, kierują się jedynie ulotnymi pragnieniami. Dziecko dobrze kształcone przez szkołę będzie wychowane, znające powszechną kulturę, zasady moralności itd.
(…)
… zilustrowana w badaniu działalności, postaw i problemów brytyjskich i amerykańskich socjologów edukacyjnych w latach 50 i 60. Ich główny udział miał funkcjonalizm strukturalny. Głównym tematem pracy było wykorzystanie i wyjaśnienie związku między edukacją a strukturą społeczeństwa. Uważano że badania odnoszące się do tego zagadnienia będą mogły ujawnić:
Naturę związku między edukacją a innymi organizacjami społecznymi.
Istotny pogląd na oczekiwanie od ludzi zachowań zgodnych z edukacyjnymi ustaleniami.
Wkład edukacji w utrzymanie i rozwój społecznego gmachu.
Metodę, za pomocą której dysfunkcje w edukacji mogłyby zostać rozpoznane i usunięte.
Problem badawczy - polegał na zbadaniu, dlaczego systemowi edukacji nie udało się sformułować i zastosować puli zdolności budowanej o idee klas społecznych.
Wyjaśnienia - były budowane zgodnie z podejściem perspektywicznym w kategoriach dysfunkcji w wewnętrznej strukturze organizacji systemu edukacji lub innymi związkami między edukacją a podsystemami społecznymi. W pierszym przypadku podano przykład regionalnych różnic w szkołach, procedurach selekcji, odgrywaniu roli nauczyciela i wewnętrznej organizacji szkoły. W drugim zajęto się związkami między aspektami życia domowego…
…, sprawozdań itd.
Wnioski - Ewaluacja perspektywy strukturalistycznej.
Mówi o tym, że ludzie z poszczególnej klasy społecznej w większości przypadków w niej pozostają. Jednak podejście to, na trzy główne słabości:
Społeczeństwo: jedność przenikająca wszystko. Sposób edukacji odpowiada jedynie potrzebom systemu.Decyzja ludzka ograniczona jest do wystąpienia (bądź nie) presji społecznej, która mogłaby wymóc…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)