Systemy konkretne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy konkretne - strona 1 Systemy konkretne - strona 2 Systemy konkretne - strona 3

Fragment notatki:


SYSTEMY KONKRETNE Uporządkowanie zbioru przepisów prawnych danego państwa
Systematyzacja pionowa - hierarchiczna struktura norm Systematyzacja pozioma - pogrupowanie w kompleksy zbliżone do siebie treściowo
Niesprzeczność i brak luk
SYSTEMATYZACJA PIONOWA Normy prawne tworzą hierarchiczna strukturę Hierarchia aktów normatywnych w dużym przybliżeniu odpowiada hierarchii organów państwowych, w tym sensie, iż organy hierarchicznie wyższe tworzą zwykle (ale nie zawsze) akty normatywne o wyższej mocy prawnej niż organy hierarchicznie niższe. Szczeble hierarchii aktów normatywnych :
KONSTYTUCJA najwyższa moc prawna
tworzy ją parlament w specjalnym trybie
reguluje podstawy ustroju politycznego, ekonomicznego i społecznego w państwie
zawiera zwykle katalog podstawowych praw obywatelskich. (mogą być one uregulowane także w osobnym akcie prawnym uważanym za składnik konstytucji)
USTAWY podstawowy instrument legislacji
tworzą je parlamenty
reguluje materie szczególnie istotne z punktu widzenia obywatela, które nie mogą być uregulowane w akcie niższego rządu (tzw. materie ustawowe)
AKTY PODUSTAWOWE zwykłe akty wydawane na podstawie ustaw i w celu ich wykonania
akty organów administracji publicznej noszą nazwę rozporządzeń, uchwał lub zarządzeń
służą wykonaniu ustaw, a do ich wydania jest potrzebne szczegółowe upoważnienie ustawy
Samoistne akty podustawowe - organy administracji mogą je wydawać w celu realizacji swoich konstytucyjnych zadań bez szczegółowego upoważnienia ustawy. Akty regulujące ( interna administracji = akty prawa wewnętrznego) - obowiązują one wyłącznie jednostki hierarchicznie podporządkowane danemu organowi administracji (służą do kierowania działalnością jednostek podporządkowanych).
AKTY PRAWA TERENOWEGO (miejscowego, lokalnego) wydawane przez organy samorządu terytorialnego i organy administracji terenowej
mają moc terytorialnie ograniczoną
akty normatywne zajmujące wyższe miejsce w hierarchii aktów normatywnych mają wyższą moc prawną od aktów, które zajmują miejsce niższe
moc prawna ≠ moc obowiązująca !!!
Moc prawna - cecha stopniowalna , może być większa lub mniejsza Moc obowiązująca - cecha niestopniowalna , akt albo obowiązuje albo nie, i nie może obowiązywać bardziej niż inne.
Stosunek N w (norma wyższa) do N n (norma niższa):
Nw może uchylić lub zmienić Nn, ale nie odwrotnie


(…)

… społecznego
wyspecjalizowane działy: - prawo łowieckie, wodne, budowlane.
PRAWO CYWILNE - najważniejsze działy:
prawo rzeczowe - własność, inne prawa rzeczowe, zastaw, hipoteka
prawo zobowiązań - umowy, odpowiedzialność za czyny niedozwolone
prawo spadkowe - dziedziczenie ustawowe i testamentowe
prawo handlowe
prawo autorskie
prawo wekslowe
prawo czekowe
prawo międzynarodowe prywatne
POSTĘPOWANIE CYWILNE…
… - reguluje zasady funkcjonowania finansów publicznych (budżet, banki, podatki);
Tendencje podziału prawa na gałęzie:
Dyferencjacja - wyodrębnianie się gałęzi prawa bardziej wyspecjalizowanych z gałęzi już istniejących (np. prawo pracy i rodzinne z prawa cywilnego)
Gałęzie kompleksowe (mieszane) - łączą elementy różnych regulacji prawnych (np. prawo morskie)
Gałęzie nowe - rezultat powstawania nowych technologii (prawo informatyczne) lub nowych problemów społecznych (prawo ochrony środowiska)
PRAWO MATERIALNE - zespół norm regulujących w sposób pierwotny daną sferę stosunków społecznych, określających jakie prawa i obowiązki mają podmioty aktywne w tej sferze.
PRAWO PROCESOWE (FORMALNE) - normy regulujące sposób postępowania w przypadku, kiedy doszło do naruszenia norm prawa materialnego, kompetencje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz