systemy DSS Decision Support Systems (DSS) - systemy wspomagające podejmowanie decyzji . Aplikacje dostarczające inform acji i wiedzy , wykorzystywane głównie przez kierownictwo średniego i wysokiego szczebla oraz analityków korporacyjnych. W efekcie wykorzystania systemów DSS uzyskujemy raporty i zestawienia, które dostarczane są kierownictwu w ramach systemów informowania kierownictwa EIS (Executive Information Systems). Dlatego też często systemy DSS określane są jako specjalizowana forma EIS. Od końca lat 80. rozwija się też w różnych gałęziach przemysłu tzw. wysokiego ryzyka, medycynie i dla zarządzania zagrożeniami "inteligentne" DSS (IDSS) wykorzystujące technologie sztucznej inteligencji , systemy ekspertowe oraz modelowanie operacyjne i kognitywistyczne procesów decyzyjnych. Celem tych systemów jest zastępowanie lub wspomaganie złożonych lecz już dobrze zdefiniowanych funkcji rozumowania. Samo pojęcie „Systemy Wspomagania Decyzji” pierwszy raz opisał w swojej pracy doktorskiej S.Morton w 1971r. Nazwę DSS(Decision Support Systems - Systemy Wspomagania Decyzji) utrwalono na początku lat 80-tych w USA, Europie, również w Polsce. Wraz z pojawieniem się mikrokomputerów budowa SWD(Systemy Wspomagania Dedyzji) nabrała rozmachu i przyspieszenia. Koszty wdrożenia systemu wahają się w granicach od kilku tysięcy do kilku milionów złoty w zależności od rodzaju systemu, jego wielkości i ilości modułów. Ewolucja DSS Przez ostatnie 10 lat zmieniała się nazwa programów wspomagających decyzję - od EIS (Executive Information Systems) poprzez DSS (Decision Support Systems) aż do systemów BI (Business Inelligence). Programy EIS - systemy informowania kierownictwa - były zwykle budowane przez zespoły programistów przy użyciu języka C++ lub 4GL aby umożliwić menedżerom i szefom firm łatwe i proste otrzymywanie wybranych informacji o kondycji ich przedsiębiorstwa. W wiel u przypadkach aplikacje EIS miały predefiniowane zestawy zapytań, wyposażone w szereg parametrów ustawianych przez użytkownika. Rezultatem zapytań były tabele lub wykresy. Działalność aplikacji EIS była ograniczona tylko do tych zastosowań, które określili wcześniej programiści. Rodzaj informacji jakie dostarczały EIS dotyczył zwykle sprzedaży ogólnej, sprzedaży poszczególnych produktów czy liczby produktów sprzedanych w okresie rozliczeniowym. Jakiekolwiek nietuzinkowe pytania biznesowe, wymagające głębszych analiz wymagały skorzystania z usług zakładowego informatyka, który pisał zapytania w języku SQL i formatował odpowiedzi w formie raportu. Aplikacje DSS - systemy wspomagania podejmowania decyzji - należały do pierwszej generacji oprogramowania, które w sposób dynamiczny generowały zapytania SQL w celu uzyskania takiej informacji, jaką użytkownik DSS chce zobaczyć. Pozwalają one w sposób efektywny wyodrębnić dane z relacyjnej bazy danych bez konieczności zrozumienia czy nauczenia się pisania skryptów SQL. W odróżnieniu od aplikacji EIS, programy DSS mogły dotyczyć różnych zastosowań, pod warunkiem, że ich opis był przechowywany w relacyjnej bazie danych. Na dodatek użytkownik DSS mógł zadawać pytania w szerokim zakresie zastosowań w biznesie, a uzyskane informacje-odpowiedzi mógł w prosty sposób formatować w bardziej zrozumiałe prezentacje. Pytania zadawane przez użytkowników DSS mogą dotyczyć o wiele bardziej złożonych spraw, niż to co oferował EIS. I tak w aplikacji DSS możemy zadawać pytania takie, jak: Jak wielu klientów korzysta z usług firmy? Jaki jest najlepiej sprzedają
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)