system herbartowski - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 602
Wyświetleń: 2968
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
system herbartowski - omówienie - strona 1 system herbartowski - omówienie - strona 2 system herbartowski - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

system herbartowski ­→ system tradycyjny
Od czasów Herbarta nie wymyślono lepszego sposobu nauczania wiedzy biernej (podanie i przyswojenie przez ucznia). Herbart zostawił SYSTEM TEORII NAUCZNIA; podstawy są z innych nauk - filozofia i psychologia, ale nie bardzo było skąd brać. Rozwój nauk dopiero później:
Darwin - „O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego” 1859r.
Mendel - 1866r.
Comte - „Socjologia” 1842r.
Marks - „Kapitał” 1867r.
Wundt - „Fizjologiczna psychologia” 1874r.
Dydaktyka Herbartowska obowiązywała do 1923 r., wówczas to na emeryturę przeszedł uczeń Herbarta - Rein; jego katedrę w Jenie objął Peter PETERSEN. Całkowicie odrzucił dydaktykę Herbarta i jego uczniów.
Od herbartyzmu zaczęto odchodzić już w 1900 r. → „Stulecie dziecka”. Ellen Key: nauczanie może być skuteczne wówczas, gdy nie będzie się nauczać, lecz gdy dziecko będzie się rozwijać w sposób nieskrępowany.
Szkołę tradycyjną można porównać do ZOO, w którym wszystkie zwierzęta karmione są trawą. Roślinożerne - O.K., wszystkożerne - mniej więcej, mięsożerne - umierają. To jakby wszystkich ubrać w płaszcz tego samego rozmiaru (pasuje ٧ nie dopina się ٧ za duży).
Wszystkie kierunki Nowego Wychowania usiłowały zmienić pracę szkoły, aby to ona dostosowała się do ucznia.
JOHN DEWEY (1859 - 1952)
- wykładał m.in. na uniwersytecie w Nowym Jorku, Chicago, Pekinie, Moskwie.
„Jak myślimy” 1910, „Moje pedagogiczne credo” 1897, „Szkoła a społeczeństwo” 1899, „Szkoła i dziecko” 1906, „Demokracja a wychowanie” 1916, „Zasady moralne wychowania” 1909
Poglądy - na podst. filozofii i psychologii.
To filozof, którego poglądy ukształtowały się na podstawie filozofii pragmatyzmu.
PRAGMATYZM
- aby wydobyć znaczenie myśli potrzebujemy jedynie określić do jakiego działania może ona prowadzić.
Charles PIERCE (1839 - 1914) - twórca, wprowadził nazwę pragmatyzm
Wiliam JAMES (1842 - 1910)
To myśl powoduje właśnie działanie, ponieważ wpierw nadaje naszemu doświadczeniu pewne konkretne zabarwienie, a doświadczenie to będzie wymagało od nas właśnie takiego działania.
Henri POINCARE (1854 - 1912)
Prawdy, a w szczególności prawdy naukowe, nie są kopiami rzeczywistości. Prawdziwość nie może być rozumiana jako zgodność z rzeczywistością, ani w ogóle jako stosunek myśli do rzeczywistości, bo niepodobna porównywać myśli z rzeczywistością; prawdziwość może być rozumiana jedynie jako właściwość samej myśli.


(…)

….
Opracowanie hipotezy drogą rozumowania.
Sprawdzenie hipotezy za pomocą nowych obserwacji lub eksperymentów.
SYSTEM HERBARTOWSKI
N > U
SYSTEM DEWEYOWSKI
N < U
klasowo-lekcyjny (podział na przedmioty)
przekazywanie wiedzy przez nauczyciela
uczeń bierny, pasywny, przyswaja wiedzę, nie ma wpływu na dobór treści kształcenia
metody słowne i uczenie się pamięciowe (encyklopedyzm, werbalizm)
nacisk na motywację zew…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz