Św. Tomasz - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 756
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Św. Tomasz - omówienie - strona 1 Św. Tomasz - omówienie - strona 2 Św. Tomasz - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

ŚW. TOMASZ Z AKWINU (ok.1225-1274)
Utworzenie chrześcijańskiego arystoteleizmu ⇒ przewrót w chrześcijańskiej filozofii
Od jego imienia system ten zwie się tomizmem
Życiorys:
pochodził z rodu hrabiów Akwinu
był Dominikaninem
papież Urban IV zlecił mu interpretację krytyczną dzieł Arystotelesa Nawiązania:
Do Arystotelesa: pojęcie poznania - proces receptywny
pojęcie dowodu - na nim oparł rozgraniczenie wiedzy i wiary
pojęcie przyczynowego powiązania zdarzeń - na nim oparł pogląd na stosunek Boga i stworzenia
pojęcie aktu (czyli energii) i potencji oraz formy i materii
pojęcie środka - na nim oparł etykę
Chrześcijaństwu odpowiadała filozofia Arystotelesa, co do: logiki, poznania, filozofii przyrody. Ale nie mogło ono przyjąć teologii i psychologii tego filozofa. To Tomasz jako pierwszy umiał dowieść, że filozofia Arystotelesa nie wyklucza założeń wiary katolickiej (nieśmiertelność duszy, opatrzność kierująca zdarzeniami etc.).
Do Augustyna:
W wielu punktach godził się z Augustynem: kontynuował jego dzieło w teologii (tu źródłem byli obaj: Augustyn i Arystoteles). Do neoplatończyków:
Od Plotyna zaczerpnął koncepcję świata jako drabiny bytów
Poglądy:
Wiedza i wiara:
oddzielał wiedzę od wiary (dużo wyraźniej od Augustyna), dziedzinę rozumu od dziedziny objawienia
są niektóre prawdy dostępne rozumowi a zarazem objawione (np. nieśmiertelność duszy) na ogół jednak rozum i wiara stanowią odrębne dziedziny.
Wiedza:
rozległa dziedzina: rozum poznaje nie tylko rzeczy materialne ale też i Boga (Jego istnienie, własności i działanie),
istnieją prawdy, które są dla niego niedostępne, (jak np. Trójca Św., grzech pierworodny, wcielenie, stworzenie świata w czasie) i które może zrozumieć jedynie dzięki objawieniu
dowód tajemnic wiary przekracza możliwości rozumu, (można ich tylko bronić przed zarzutami)
prawda, choć czasem przekracza rozum, to mu się nie sprzeciwia; nie może być sprzeczności między rozumem a objawieniem - podwójnej prawdy - bo wszelka prawda pochodzi z jednego źródła - od Boga
prawda jaką Bóg zsyła na drodze łaski uzupełnia tą nabytą na drodze przyrodzonej
rozgraniczenie teologii i filozofii ⇒ teologia buduje na podstawie objawienia, filozofia na zasadach rozumu; nawet gdy traktują o tych samych prawdach każda robi to inaczej ⇒ 1272 paryski wydział filozoficzny zabronił swym członkom zabierać głos w sprawach teologicznych


(…)

… musiał zostać im nadany byt - czyli musiały zostać stworzone
pojęcie stworzenia zawiera następujące składniki:
świat został stworzony z niczego (creatio ex nihilo), nie zaś z odwiecznej materii (jak chciał Platon i Arystoteles)
stworzenie zostało dokonane wprost przez Boga, a nie przez instancje pośrednie - gdyby bowiem św2iat nie został stworzony przez Boga wprost, to byłby wynikiem sumowania…
… jest czynnością właściwą i wyróżniającą człowieka
czynność rozumu jest najwyższą czynnością, a forma wyższą obejmuje już niższe (czyli czynność rozumu obejmuje już zmysły) funkcje fizyczne zostały zaliczone do f-cji duszy
Nauka o poznaniu
nauka Tomasza była w ostrym przeciwieństwie do scholastyki, stał na stanowisku:
receptywności poznania
poznanie polega na upodobnieniu podmiotu do poznawanego przedmiotu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz