Św. Augustyn i św. Tomasz

Nasza ocena:

3
Pobrań: 280
Wyświetleń: 1414
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Św. Augustyn i św. Tomasz  - strona 1 Św. Augustyn i św. Tomasz  - strona 2 Św. Augustyn i św. Tomasz  - strona 3

Fragment notatki:


Św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu Św. Augustyn (354- 430) uczył gramatyki i retoryki
był pod wpływem neoplatonizmu i epikureizmu
na studiach w mediolanie spotyka się z gminami chrześcijańskimi i przyjmuje chrzest, potem święcenia kapłańskie -osiada w Hipponie, w Afryce, pracuje u biskupa jako pomocnik, a potem jako zastępca.
Obserwował dzieje Rzymu, upadek pod Alarykiem. Zarzucał chrześcijanom osłabienie obronności Rzymu. Jego myśli m.in. na ten temat zawarte są w pracy 20-tomowej „O państwie Bożym”.
Zdecydowanie teocentryk. Zakładał, iż człowiek w duszy ma wszczepione poczucie prawdy i szuka jej przez całe życie, a poznając rzeczywistość poznaje Boga.
Był także woluntarystykiem. Twierdził, że człowiek kszatłtuje swoje postępowanie świadomie i swobodnie. Kwestię moralności rozumiał następująco: jako wolność formalna i wolność moralna
metodologia 2 państw:
państwo Boże „Civitas Dei”- panuje w nim dobroć, przebaczenie, miłość, pod przewodnictwem Chrystusa. Metafizyczne.
Państwo ziemskie „Civitas terena”- państwo szatana, sidlisko grzechu, zła, nienawiści, destrukcji.
Istota państwa:
u podstaw państwa leży rodzina, która jest jego zaczątkiem. Państwo jest wspólnotą obywateli (jak u Cycerona)zwartą, połączeni prawem ku wspólnemu pożytkowi.
Sprawiedliwość jest istotną tak pojętego państwa, lecz państwo ziemskie jest jej pozbawione.
Pokój jest jego 2 cechą. Każde państwo do niego dąży.
Obok pokoju i sprawiedliwości szczególną ideę stanowi porządek- polega on na umieszczeniu różnych rzeczy we właściwym dla nich miejscu.
Celu państwa upatrywał w porządku, jedności, sprawiedliwości (na podstawie prawa Bożego). Państwo winno bronić obywateli przed wrogiem zewnętrznym, ale winno teżzapewnić pokój wewnętrzny- w wykonywaniu tych obowiązków musi być stanowcze i kierować się sprawiedliwością.
Podkreślał karanie herezji.
Władza:
zbiór obowiązków
każdy władca winien się troszczyć o swoich poddanych, służyć im
winien bardziej służyc niż panować
władza dobrych dobrodziejstwem; władza złych szkodzi obywatelom i panującemu
bunt wobec złemu władcy- teoretycznie dopuszczalny, ale raczej zwolennika traktowania tyrana jako bicz moralny od Boga
Hierarchia praw:
prawo Boskie - lex Dei
prawo naturalne - lex naturalis
prawo doczesne - lex temporaris
państwo ma zapewnić warunki do zbawienia (tak i u św. Tomasza)


(…)

… do zbawienia (tak i u św. Tomasza)
Św. Tomasz z Akwinu < 1225- 1274 >
arystokrata
w wieku 5 lat oddany benedyktynom na Monte Cassino. Potem studiował w Neapolu w latach 1239- 1244. Ostatecznie zostaje dominikaninem. Słucha wykładów Alberta Wielkiego, pod którego jest dużym wpływem. W 1252r. naucza w klasztorze św. Jakuba. Od 1259 r. studiował i wykładał na Uniwersytecie Paryskim. 1323- kanonizowany, 1543r…
…, a samemu nie ma się środków by móc pomóc, można zabrać temu, który ma więcej i dać potrzebującemu.
Skaralizacja pracy, która miała zaspakajać potrzeby- ponad potrzeby nie powinno się pracować.
Wojna:
akceptuje wojnę sprawiedliwą:
może wypowiedzieć ją tylko władca, a nie osoba prywatna
musi istnieć słuszność sprawy
strona przeciw której prowadzi się wojnę musi być winna
ze strony walczących ma istnieć uczciwy zamiar dla poparcia dobra lub uniknięcia zła
Opozycja: Dante, Okham, Marsyliusz z Padwy, Tempier.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz