To tylko jedna z 16 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stylistyka – pierwsze kolokwium Kar Buhler - 1879r-1963 miał łeb jak sklep i szybko się uczył, szybko został profesorem. -„Teoria języka” IV aksjomaty -język jest organonem – tak jak serce do bicia, nożyczki do cięcia, tak język do komunikacji Przedmioty i stany rzeczy (czyli rzeczywistość) (Przedstawienie) || || ___ ________ Znak Nadawca Odbiorca (wyrażenie) (apelowanie) Powyższe koło symbolizuje konkretne zjawisko dźwiękowe. Nie ma związków naturalnych między rzeczywistym kwiatem a słowem kwiat, stąd przerywane linie od Znaku do rzeczywistości (nawet dźwiękonaśladowcze są różne w różnych językach). Jest to tylko zjawisko dźwiękowe podniesione do rangi znaku. Znak – coś co stoi w miejsce czegoś innego, ale nie może być bezpośrednio przekazane. Zjawiska językowe są znakami, znak zastępuje coś innego. Funkcje Języka: 1) Funkcja EKSPRESYWNA Znak/język wyraża nadawce; w stosunku do nadawcy język jest symptomem 2) Funkcja IMPRESYWNA Stanowi apel do odbiorcy np. boli mnie głowa ( w domyśle – „daj mi aspiryne”) 3) Funkcja PRZEDSTAWIENIOWA Znak odsyła do rzeczywistości (do stanów, przedmiotów) czyli przedstawia rzeczywistość Ten sam ciąg dźwięków o randze znaku jest: 1) Symptomem względem nadawcy 2) Sygnałem względem odbiorcy 3) Symbolem względem przedmiotów Koniec Buhlera. Roman Jakobson – 1896-1982 – Rosjanin, też miał łeb jak sklep, żył w Pradze i Nowym Yorku - „Poetyka w świetle językoznawstwa” – artykuł 40stronicowy KONTEKST KOMUNIKAT NADAWCA KOD ODBIORCA KONTAKT NADAWCA kieruje KOMUNIKAT do ODBIORCY. Komunikat musi się odnosić do KONTEKSTU(tu rzeczywistość) uchwytnego dla odbiorcy. Musi być wspólny KOD dla nadawcy i odbiorcy. Musi też istnieć fizyczny kanał/psychiczny związek – czyli KONTAKT. KONTEKST: - Funkcja POZNAWCZA/przedstawieniowa/kognitywna (informacyjna/denotatywna/oznajmująca)
(…)
… (do dziś, od reformy szkolnictwa)
ŚLADY PROCESÓW HISTORYCZNYCH W JĘZYKU
1) Rzeczowni: kiedyś była liczba pojedyncza, podwójna i mnoga. Dziś tylko liczba mnoga, ale są
pozostałości podwójnej: oczyma/oczami, uszyma/uszami, rękoma/rękami
2) Przymiotnik: pozostałości po rzeczownikowej odmianie przymiotników: zdrowy/zdrów,
pewny/pewien, wesoły/wesół, -/rad, -/wart
3) Czasowniki: był inny czas przeszły (czas przeszły…
… zdunkiewycz – „Akty mowy”)
Akt mowy - wypowiedzenie skierowane przez nadawcę do odbiorcy, którego celem jest
przekazanie komunikatu za pomocą systemu znaków językowych.
Pragmatyka mowy/pragmalingwistyka – zostało to rozpoczęte przez Johna Austina, napisał „How to
do Things with Words” – czyli „Jak działać słowami”. Poszerzył to John Searle, ale też zgubił trochę
usystematyzowania.
Akty mowy – wypowiadamy…
… przez procedurę
sposób
Jeżeli nie zostaną spełnione warunki 1, 2 i 3 to będzie NIEWYPAŁ(akt mowy nie będzie spełniony –
np. ślub udzielony przez rzeźnika), jeżeli nie zostaną spełnione warunki 4 i 5 to
będzie NADUŻYCIE.(np. nieszczera spowiedź).
Klasyfikacja Aktów mowy:
- klasyfikacja Austina się nie przyjęła
- przyjęła się klasyfikacja Searla z 1976 roku- KRYTERIUM GŁÓWNE – AKT ILLOKUCYJNY:
AKTY MOWY:
1…
…. AGLUTYNUJĄCE – każdy morfem ma inną funkcję znaczeniową;
1morfem=1funkcja; np. turecki: El-ler-im-den (ręka – l.mn. – mój-z/od = z
moich rąk)
iii. J. FLEKSYJNE – temat (funkcja semantyczna) + końcówka fleksyjna (funkcja
składniowa)
iv. J. ALTERNACYJNE – nie podzielne wyrazy; brak morfemów; spółgłoski niosą
znaczenie semantyczne, samogłoski informacje składniowe, np. arabski
(g..t…l -coś z zabijaniem, gatala…
… telefonicznej Się realizuje – „YHm..tak…yhm..”
- kobieta potakuje jak słucha, a facet potakuje jak się zgadza
- pierwsza funkcja języka jakiej używa człowiek po narodzinach
AKTY MOWY (Dorota zdunkiewycz – „Akty mowy”)
Akt mowy - wypowiedzenie skierowane przez nadawcę do odbiorcy, którego celem jest
przekazanie komunikatu za pomocą systemu znaków językowych.
Pragmatyka mowy/pragmalingwistyka – zostało…
… złożony) : robiłem/robił jeśm, robiłeś/robił
jes, robił/był jest, robiliśmy/robili jeśmy, robiliście/ robili jeście, robili/robili są
4) Czasowniki: był czas zaprzeszły złożony
Robił był jeśm robiłem byłem (to też już w sumie archaizm)
Robił był jes robiłeś byłeś
Także: Akcent PARAKSYTONICZNY np. wieliki/wielki, wszeliki/wszelki, jako (akcent)/jak(bez akcentu),
tako/tak
Ślady procesów fonetycznych:
1…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)