Dr. Bogdan Buczkowski
Zarządzanie w biznesie międzynarodowym
Wykład XI – Style kierowania przedsiębiorstwem
1. Styl autokratyczny – kierownik despotyczny, nie liczy się i nie dba o personel, wydaje rozkazy w celu ich wykonania, sam
podejmuje decyzje i określa działalność podwładnych grup bez pytania ich o zdanie, stosuje określony system kar i nagród
motywując pracowników strachem i sankcjami, podwładnych traktuje przedmiotowo.
Styl ten podzielić można z kolei na dalsze trzy podtypy:
kierownik surowy
kierownik życzliwy
kierownik nieudolny
Kierownik surowy - to osoba mocno apodyktyczna nie delegująca swych uprawnień i chcąca mocno trzymać całą władzę w
swoich rękach.
Kierownik życzliwy - stara się być kolegą pracowników, ale traktuje ich z dystansem, sprawia wrażenie, że uwzględnia życzenia
podwładnych jednak nie rezygnuje z atmosfery zastraszania sankcjami. Sam określa co jest dobre dla pracowników oraz co
im się należy.
Kierownik nieudolny - to osoba nieobliczalna i despotyczna, której postępowanie względem pracowników jest pokierowane
chwilowym nastrojem czy kaprysem.
2. Styl demokratyczny – kierownik, który bierze udział w procesach decyzyjnych jednocześnie włączając w to swoich
pracowników, zachęca ich do wspólnej dyskusji i pozwala decydować o celach, potrafi tak delegować zadania, że nawet
podczas jego nieobecności w firmie panuje ład i porządek.
3. Styl uchylających się od ingerencji – osoba niezdolna do sprawowania władzy, z podwładnymi żyje przyjacielsko i daje
pełną swobodę grupie nie oceniając ich ani negatywnie, ani pozytywnie, nie przedstawia własnych propozycji, nie potrafiący
kontrolować firmy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)