To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Studium jednego przypadku ideologii edukacji. Wprowadzenie. Celem nauczania dziecka jest umożliwienie mu radzenia sobie bez nauczyciela.
W eksperymentcie dwaj badacze - z powodu upadku tradycyjnego sposobu nauczania (klasowo-lekcyjnego) - starali się znaleźć alternatywną metodę. Stworzyli więc indywidulane formy nauczania, system alfabetyczny i kurs dla biznesmenów w formie zbioru linearnego. Pracowali wg założenia: Zindywidualizowane instrukcje, odpowiednio podane i egzekwowane, dobrze się bronią wobec tradycyjnych metod mierzenia osiągnięć akademickich i niosą w sobie większe możliwości rozwoju osobistych cech charakteru, takich jak samodzielność, szacunek do samego siebie i odpowiedzialność. Oba eksperymenty zakończyły się powodzeniem. Rozwój samodzielności, szacunku do samego siebie i odpowiedzialność były traktowane jako rezultat. Należy zadać sobie pytanie w jaki sposób nauczyciele, biorąc pod uwagę ich aktualne warunki pracy, mają wprowadzać metodę nauki autonomicznej. Polegałoby to na wzrastającej niezależności uczniów, zwiększającej się wraz ze wzrostem ich samodzielności i pozytywnymi efektami nauki - aż do pełnej fromy autonomicznej. Problemy terminologiczne Nauka autonomiczna - nowe pojęcie stworzone na miejsce 'nauki samodzielnej', które uznano za pozbawione ukierunkowania i założeń istniejącej organizacji szkolnej, i która budziła przeświadczenie o większej odpowiedzialności uczniów za proces uczenia się. N. autonomiczna (stworzona w 1975 roku) nie określa z góry, czy jest ona zamknięta, czy nie, lub czy posiada strukturę. Pojęcie to, pojawiło się z trzecg głównych powodów:
Zmian społ-ekonomicznych otoczenia uczniów,
Zmian w tech. Informacyjnych,
Zmian w teorii uczenia się.
Ad 1. Rosnąca potrzeba adaptacji, zmienności umiejętności i gotowości do odbioru wiedzy.
Ad 2. Używanie kina, telewizji, gazet, systemów komputerowych zmieniających formę nauczania.
Ad 3. Rozwój nowych teorii, szczególnie Brunera, który zwraca uwagę na tworzeniu znaczeń przez ucznia. Nauka autonomiczna jako ideologia edukacji Może być stosowana przy różnych ideologiach edu. - ideologii przekazu (zwiększając repertuar oddziaływań nauczyciela), ideologii interpretacyjnej (pomagającej w pracowaniu nad projektami), oraz n.a. może istnieć jako osobna, demokratyczna ideologia, z której uczniowie lub nauczyciel zdecydują się skorzystać. N.a. może być też traktowana jako cel sam w sobie, stając się alternatywą dla całego systemu edukacji. Ideologia ta dotyczy wiedzy, uczenia się, nauczania i oceniania. Teoria wiedzy: jej treść i struktura. Wiedza postrzegana jest w n.a jako struktura płynna, ponieważ zmienia się w dość gwałtowny sposób. Tradycyjne przedmioty zostają uznane za ciągi informacyjne niewystarczające do rozwiązania problemów współczesnych, interdyscyplinarnych. Pogląd na wiedzę musi być ukierunkowany na przyszłość i w związku z tym nacisk powinno kłaść się na ograniczenie ilości informacji na koszt leszego ich przyswojenia. Dzięki temu, gdy dorosną będą pozbawieni balastu zbędnych informacji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)