formy organizacyjne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
formy organizacyjne - omówienie - strona 1 formy organizacyjne - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

formy organizacyjne - formy kształcenia - formy nauczania
Wskazują:
jak organizować pracę dydaktyczną stosownie do tego, kto, gdzie i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia
KRYTERIA PODZIAŁU FORM
NAUCZANIE JEDNOSTKOWE I ZBIOROWE
NAUCZANIE JEDNOSTKOWE
NAUCZANIE ZBIOROWE
(Jan Amos Komeński)
Uczeń realizuje określone zadania dydaktyczne indywidualnie korzystając przy tym z pomocy nauczyciela
System klasowo-lekcyjny:
Klasy tworzone z uczniów w tym samym/ zbliżonym wieku;
Każda klasa pracuje z przeznaczonym dla niej rocznym planem nauczania
Lekcja = przedmiot
Pracą kieruje nauczyciel
Pomoc może być:
Bezpośrednia - jednostkowy kontakt nauczyciela z uczniem (korepetycje)
Pośrednia - np. praca z książką
ZALETY:
Umożliwia pełną indywidualizację treści i tempa uczenia się
Pozwala na stałą i dokładną kontrolę przebiegu i wyników pracy ucznia
Wysoka efektywność nauczania
NAUCZYCIEL: Może modyfikować własne czynności dydaktyczne i przystosowywać je zmieniających się sytuacji
WADY:
Nieopłacalne ekonomicznie
Nauczyciel ogranicza się do 1 ucznia
Uczeń współpracuje z rówieśnikami i nie wyrabia umiejętności pracy w zespole i dla zespołu ≠ wszechstronny rozwój ucznia
WSPÓŁCZEŚNIE: forma uzupełniająca nauczania zbiorowego, w formie korepetycji
ZALETY:
Przejrzysta struktura organizacyjna
Zespołowy wysiłek dzieci + współzawodnictwo w nauce
Dostarczenie wszystkim jednostkom jednolitych podstaw wiedzy
NAUCZYCIEL: Pracuje z dużą grupą równocześnie
WADY:
„Abstrakcyjna jednorodność” treści nauczania
Brak warunków sprzyjających skutecznej pracy indywidualnej
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz