Studium edukacji demokratycznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Studium edukacji demokratycznej - strona 1 Studium edukacji demokratycznej - strona 2

Fragment notatki:

Studium edukacji demokratycznej. Demokratyczne uczenie się staje się głównym celem nauczania w szkołach Brytyjskich, które dostosowują swój program nauczania (zarówno semestr jesienny, wiosenny i letni) do kursów padagogicznych. Studenci na samym początku mają możliwość wyboru jednego z trzech rodzajów nauczania.
Opcja 1 - autorytatrna, bazująca na formie ekspresyjnej,
Opcja 2 - autorytatno-konsultatywna, z malejąca z biegiem czasu rolą nauczyciela,
Opcja 3 - demokratyczna - uczniowie sami układają program nauczania, używają dyskusji i mediacji, nauczyciel jest pomocnikiem i źródłem wiedzy.
Opcja 4 - autonomiczna - poszczególni studenci sami układają swój program nauczania, korzystając z banków źródeł wiedzy.
Opcja 5 - będąca mieszaniną pozostałych opcji.
Rezultaty z punktu widzenia uczącego się:
Żaden ze studentów nie odrzucił demokratycznej formy nauki. Żaden ze studentów nie wybrał także, w końcowym rozrachunku metody indywidualnej. Na ocenianym kursie przyjęto w rezultacie sposób konsultacji jako kompromis. Dużą rolę odgrywało zaufanie w grupie. Wyłącznie pozytywnie odnosili się do swoich postępów w motywacji do nauki. Zauważyli znaczy wzrost umiejętności dyskusji oraz to, że świadomie i poprawie dobrali swój materiał nauki. Zaletą kursu była możliwość decydowania o kierunku w jakim on zmierzał. Studenci nie zauważyli przepaści między teorią a praktyką. Wyrażali pogląd, w którym zachęcali do stosowania podejścia demokratycznego we wszystkich szkołach. Większość ocen kończyła się największą ilością punktów za kurs.
Rezultaty z punktu widzenia nauczyciela:
Nauczyciele zaskoczeniu byli korzyściami wynikającymi z kursu, oraz odpowiedzialnością w podejmowaniu decyzji przez studentów. Musieli dostosować się do odmiennych teorii nauczania, różnych od występujących w autorytarnej formie nauczania. Rola pomagających, czy nadzorujących wymagała od nich większego skupienia, lecz określili ją jako bardziej satysfakcjonującą. Jakość kształcenia i uczenia się były bardzo wysokie. Podejście studentów przypadło nauczcielom do gustu, zwiększając tym samym efektywność ich pracy.
Część czwarta. Perspektywy socjologiczne a studia nad edukacją. Czym jest perspektywa? Perspektywa jest układem odniesienia, ciągiem roboczym reguł, za pomocą których człowiek jest zdolny uczynić zrozumiałym skomplikowane i zagadkowe zjawisko. Dla socjologa zjawiskiem tym jest życie społeczne, w którym wyodrębnić można poszczególne idee:
Pogląd na ludzkość - co różni ludzi od innych zwierząt,
Pogląd na społeczeństwo - obraz strukturalny wspólnych działań ludzkich,
Pogląd na wzajemne związki między jednostką a społeczeństwem,
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz