Fragment notatki:
3 stronicowa notatka nt. idei edukacji współczesnej. Porusza m.in. następujące tematy: definicja edukacji, stan systemu edukacji w Polsce (zwłaszcza w porównaniu do państw Europy zachodniej), trendy w edukacji, przewidywane zmiany.
IDEA EDUKACJI WSPÓLCZESNEJ
Edukacja - ogól procesów oświatowo -wychowawczych, których celem jest zmienianie ludzi, przede wszystkim dzieci i młodzieży stosownie do panujących w danym społeczeństwie ideałów i celów wychowawczych. Celem edukacji jest uczenie przystosowywania do życia w społeczeństwie, kształtowanie wolnego i osobistego sądu.
Kształcenie obejmuje aspekty: intelektualny, psychologiczny, moralny.
System edukacji w Polsce nie nadążał w ostatnich dwóch dekadach za reformami, jakie w tej dziedzinie przeprowadzono w tym czasie na Zachodzie. W rezultacie znalazł się on w stanie zapaści. W niewystarczającym stopniu przestrzega ogólne zasady funkcjonowania współczesnych systemów szkolnych takich jak: powszechność, drożność, szeroki profil, elastyczność i uspołecznienie kształcenia. Trudno mówić też o adaptacji szkolnictwa do przemian zachodzących w demografii, ekonomice, życiu społecznym i kulturze. Zachodzi potrzeba kompleksowej reformy edukacji obejmującej zagadnienia strukturalne, programowo- metodyczne i organizacyjne od przedszkola po szkołę wyższą.
Tymczasem daje się odczuwać brak całościowej koncepcji przemian edukacji.
Dostrzegany w niej chaos, pogłębiony przez niedosyt środków finansowych powoduje, że nastawia się ona na przetrwanie, a nie na zmiany i rozwój. Do przezwyciężenia tego stanu niezależnie od pieniędzy potrzeba wielkiej myśli pedagogicznej, która stworzy spojrzenie na edukację i nauki o niej oraz przeżywany przez nas moment dziejowy.
Tendencje zmian wynikają z przewidywanych wielu megatrendów w dziedzinie edukacji na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia. Najistotniejsze z nich to: odzwierciedlenie lokalnych potrzeb i globalnych trendów w podstawach i programach kształcenia i organizacji systemu edukacji.
Poszerzenie autonomii szkół należących do różnych typów i szczebli organizacyjnych
Przeniesienie akcentu z nauczania i uczenia w szkole na samokształcenie w domu i miejscu aktywności zawodowej z wykorzystaniem współczesnych mediów, a zwłaszcza komputerów
Szersze włączenie do programów nauczania zestawów ćwiczeń służących kreatywnemu dostrzeganiu, określaniu i rozwiązywaniu problemów, które wdrażają do ustawicznego uczenia się.
Zwiększenie odsetka udziału kobiet w kierowaniu edukacją
Zapewnienie rodzicom i społecznościom lokalnym znacznej roli w poczynaniach edukacyjnych
Rozwój sieci instytucji usługowych, działających na rzecz szkół i placówek oświatowych.
Wśród wielu czekających edukację w Polsce zmian do najbardziej pożądanych T. Lewowicki zalicza zbliżenie edukacji do rzeczywistości życia; zamianę funkcji oświaty (zamiast przekazu informacji ma ona przygotować młodzież do korzystania z różnych źródeł wiedzy, jej systematyzowania, selekcji i wartościowania); upodmiotowienia edukacji, demokratyzację i uspołecznienie oświaty, jej samoregulację i uspołecznienie ; upowszechnianie kształcenia na poziomie szkoły średniej, zwiększanie dostępu młodzieży do studiów wyższych; ściślejsze powiązanie kształcenia ogólnego z zawodowym. Humanizację edukacji, zachowanie jednolitego jej systemu przy bogactwie wewnętrznego zróżnicowania, przywrócenie pracy dydaktyczno - wychowawczej aksjologicznych i teologicznych aspektów i nadania im właściwego sensu; przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym
(…)
…. Oznacza to, że do życia szkoły muszą wrócić zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, aby stała się ona znów instytucją wychowawczą i środowiskową.
Zachodzi pilna konieczność zastąpienia autorytarnego i hierarchicznego układu relacji uczestników procesu kształcenia przez model demokratyczny, który porze stosunki między nauczycielem, uczniami i ich rodzicami na podmiotowości, partnerstwie i dialogu. Zdaniem T…
… kształcenia nie jest możliwe bez zmian w programie nauczania. Trzeba odrzucić takie z nich, które zawierają zbędne treści nauczania biorąc pod uwagę potencjalne możliwości ucznia w danym wieku.
Należy wytworzyć:
warunki do pozytywnego rozwoju ucznia i wrażliwego stosunku nauczyciela do niego, opierając się o podmiotowość, partnerstwo, zaufanie i zrozumienie.
pozytywnych stosunków międzyludzkich, które maja…
…; przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym i ich zwalczanie; zmianę rozmieszczenia sieci szkół średnich ( pod kątem wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze wsi i miast); inne: (podmiotowe i partnerski) relacje między uczestnikami procesu kształcenia; ewaluację (określenie wartości) procesu kształcenia; transformację poznawania, kontroli, analizy i oceny postępów, które czynią uczniowie w nauce, treści…
… i faktyczną okazję przyswajać sobie socjokulturowe treści nauczania, które są ściśle związane z życiem oraz perspektywami jednostki i jej wspólnoty. Ponad to traktuje się go jako indywidualność, niepowtarzalne ludzkie istnienie z jego osobistymi potrzebami, zainteresowaniami, aspiracjami, doświadczeniami i problemami. W procesie edukacji może swobodnie decydować, rozumnie wartościować, myśleć samodzielnie…
…, nieustanne zgłębianie tajemnicy otaczającego ich świata. Dlatego zadaniem edukacji szkolnej jest stworzenie uczniom do stawiania pytań i uczenia tej sztuki tak, aby ta umiejętność służyła ich rozwojowi.
Równie ważnym zadaniem jest zapewnienie powszechnej dostępności do wybranych typów szkół i zrównania szans edukacyjnych osób pochodzących z różnych środowisk. Dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza…
… socjalnego. Właściwości te wspiera obowiązek szkolny. Obejmuje on młode pokolenie Polaków od 7 do 16 roku życia. Rozważa się wydłużenie obowiązku szkolnego na dzieci 6- cio letnie, z racji bezrobocia ma ono trwać do 18 roku życia. Osiągnięcie jednolitości systemu edukacji narodowej wymaga zapewnienia równości startu szans oświatowych całej młodzieży. Realizacja tego nie jest łatwa w przypadku dzieci…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)