To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Struktury w komunikacji
Struktury komunikowania się mogą wpływać pozytywnie jak i negatywnie na efektywność działania pracowników. Wśród dróg komunikowania się w organizacji wyróżnić można komunikację pionową i poziomą.
Komunikacja pionowa to komunikacja płynąca w górę i w dół organizacji zwykle wzdłuż linii służbowego podporządkowania; odbywa się pomiędzy menadżerami i ich podwładnymi i może obejmować kilka odrębnych szczebli organizacyjnych. Komunikacja pionowa w dół rozpoczyna się od naczelnego kierownictwa poprzez poszczególne szczeble kierownicze aż do szeregowych pracowników oraz tą samą drogą z dołu do góry. Komunikowanie w dół polega na: - doradzaniu;
- informowaniu;
- kierowaniu (przewodzeniu);
- pouczaniu;
- ocenianiu członków grupy.
Komunikowanie w górę polega na: - wyjaśnianiu;
- informowaniu o tym, co się dzieje „na dole”;
- proszeniu o pomoc;
- proszeniu o decyzje;
- sprawozdaniach z postępu prac.
Komunikowanie w dół jest często filtrowane i zmieniane przez szczeble pośrednie, co może zniekształcić intencje ich nadawców, np.: - blokują niektóre informacje chcąc ułatwić sobie pracę bądź zachować większy wpływ na ludzi;
- często sami decydują, które informacje są potrzebne członkom ich zespołów a które mogą zachować dla siebie.
- blokują niektóre informacje chcąc ułatwić sobie pracę bądź zachować większy wpływ na ludzi;
- często sami decydują, które informacje są potrzebne członkom ich zespołów a które mogą zachować dla siebie.
Cechą charakterystyczną tego stylu komunikowania się, jest: A/ zapewnienie bezpośredniego dostępu do informacji i możliwość wzajemnego porozumiewania się na wszystkich szczeblach; B/ danie szansy stworzenia bliższych relacji pomiędzy wszystkimi członkami organizacji, co jest ważnym elementem zadowolenia i utrzymania dobrych relacji międzyludzkich w organizacji. Dzieje się to za zgodą jej zarządu i liderów. B/ danie szansy stworzenia bliższych relacji pomiędzy wszystkimi członkami organizacji, co jest ważnym elementem zadowolenia i utrzymania dobrych relacji międzyludzkich w organizacji. Dzieje się to za zgodą jej zarządu i liderów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)