Komunikacja w organizacji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 266
Wyświetleń: 2058
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komunikacja w organizacji - strona 1 Komunikacja w organizacji - strona 2 Komunikacja w organizacji - strona 3

Fragment notatki:


Komunikacja interpersonalna to jedna z podstawowych form kontaktu między ludźmi, dlatego wykorzystywanie zasad i reguł obowiązujących w tej komunikacji prowadzi do zaspokojenia ludzkich potrzeb, którymi między innymi są chęć obcowania z drugim człowiekiem, oraz od tysięcy lat życie w zespole. znaczenie komunikacji interpersonalnej [1] Człowiek w pracy, w środowisku zawodowym, w którym spędza średnio 8, 10 godzin dziennie wykonując swoje powinności służbowe, zazwyczaj prawie 70% czasu poświęca na komunikowanie się z innymi ludźmi. Menedżer za pomocą komunikowania się realizuje wiele swoich funkcji np. motywuje podwładnych rozmawiając z nimi, wyznaczając zadania i cele, chwaląc lub zwracając uwagę, oceniając dotychczasową prace. Rozmawia też z innymi menedżerami, swoimi szefami, a także ludźmi z otoczenia organizacji: klientami, dostawcami. Nauczyciel akademicki komunikuje się ze studentami przekazując im swoją wiedzę podczas wykładów, wymagając zrealizowanie programu w czasie ćwiczeń czy laboratoriów. Szeregowy pracownik organizacji (nauczyciel) wykonując swoje zadania jest powiązany służbowo z innymi pracownikami i z klientami (studenci), a z racji tych powiązań komunikuje się, wymienia informacje. Niezależnie od piastowanego w firmie stanowiska, czy pełnionych funkcji służbowych ludzie rozmawiają ze sobą. Człowiek w pracy kształtuje różne relacje z innymi członkami organizacji oraz swoje nastawienie do nich. Spędzając czas w firmie często nie jest w stanie oderwać się od swoich potrzeb, emocji, przyzwyczajeń. Kontakty pomiędzy ludźmi, pracownikami tej samej firmy służą więc nie tylko sprawnej realizacji zadań, ale powinny dawać im przyjemność, zaspokajać potrzebę afiliacji - kontaktu z innymi ludźmi, przebywania z nimi, gdyż od dawna wiadomo, że człowiek jest "istotą społeczną". Tak więc, podstawę komunikacji w organizacji stanowi komunikacja interpersonalna, czyli komunikacja między ludźmi, członkami danej organizacji, pracownikami firmy. To ludzie tworzą organizację, a funkcjonując w pewnej zbiorowości i zarazem tworząc tę zbiorowość - porozumiewają się ze sobą. Przepływ informacji między pracownikami odbywa się przez większą część czasu pracy.
Zasada podstawowa komunikacji interpersonalnej: oprócz tego co mówimy, wokół dzieje się wiele rzeczy. Podstawowe znaczenia komunikacji: Znaczenie operacyjne : Chodzi o zmianę rzeczywistości:
Informacje,
Opinie,
Rady,
Argumenty… Znaczenie socjalne : Komunikacja ustanawia, konsoliduje pewien rodzaj zależności socjalnej , zależności związanej z miejscem: może być ona znana wcześniej (klient/sprzedawca, profesor/student), lub podlegać zdefiniowaniu : „ustawić każdego na swoim miejscu”


(…)

… przede wszystkim o zapewnienie dobrej komunikacji ze swoimi pracownikami poprzez dostępne, oficjalne kanały komunikacyjne. Najlepszym przykładem plotki w przedsiębiorstwie jest przetarg na samochód dla Pana Rektora Politechniki Częstochowskiej. Powstało wiele scenariuszy na temat wspomnianego zakupu. Temat był niezwykle burzliwy, ponieważ są problemy finansowe na uczelni, a Pan Rektor chciał „wyrzucić ogromną kwotę na zbytki…
…. Dlatego obok sformalizowanych, narzuconych przez organizację zależności między ludźmi dochodzi do ukształtowania innego rodzaju relacji, mniej sformalizowanych, które zbliżają do siebie pracowników na zasadzie sympatii, podobieństwa poglądów, podobieństwa osobowości. Te niesformalizowane kontakty interpersonalne odbywają się przy wykorzystaniu komunikacji nieformalnej, niezależnej od z góry wyznaczonych w organizacji
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz