Struktura organizacyjna przewozów wagonowych - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Struktura organizacyjna przewozów wagonowych - omówienie - strona 1 Struktura organizacyjna przewozów wagonowych - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Struktura organizacyjna przewozów wagonowych.
Struktura procesów przewozu w grupach wagonów lub pojedynczych wagonach jest w stosunku do przewozów całopociągowych (marszrut i wahadeł) w sensie technologicznym i organizacyjnym, dużo bardziej złożona, ze względu na:
losowość zgłoszeń ładunków różnego rodzaju do przewozu,
rozproszenia punktów załadunku i wyładunku,
znaczną liczbę terytorialnych jednostek technologicznych, tj. stacji manewrowych i technicznych o różnorodnym wyposażeniu i zdolnościach przerobowych.
Stosowne zasady organizacji przewozu przesyłek wagonowych powinny zapewniać:
Krótkie czasy dostawy ładunków.
Terminowość dostawy ładunków.
Przystawalność technologiczną procesów przewozu i obsługi punktów ładunkowych do procesów produkcji, magazynowania i dystrybucji obsługiwanego zakładu.
Elastyczne reagowanie na zmienne w czasie i przestrzeni wielkość i strukturę zapotrzebowania na usługi przewozowe.
Minimalną wielkość prac manewrowych na stacjach technicznych - rozrządowych poprzez ograniczenie liczby stacji technicznych, przez które przechodzą wagony na drodze przewozu.
Spełnienie powyższych wymagań pozwala zminimalizować koszty przewozu ładunków, a tym samym wpływa na wzrost atrakcyjności przewozów kolejowych.
W warunkach organizacyjno - technologicznych, charakterystycznych dla transportu kolejowego, wymagane jest wprowadzenie koncentracji strug wagonowych w stopniu powodującym powstawanie potoków ładunków, których przewóz możliwy będzie w formie całopociągowej. Na kolejach polskich stosowana jest dwupoziomowa struktura hierarchiczna:
Poziom pierwszy - stacje manewrowe, będące punktami koncentracji o charakterze lokalnym, w których powstające potoki wagonów nie zawsze są wystarczająco duże aby możliwe było zorganizowanie przewozów w formie składów całopociągowych. Uzasadnia to tworzenie punktów koncentracji poziomu drugiego.
Poziom drugi - stacje rozrządowe, będące punktami koncentracji regionalnej, do których wagony tworzące potoki ładunków z różnych relacji dowożone są pociągami uruchamianymi przez stacje manewrowe (pierwszego poziomu).
Powstała w ten sposób struktura koncentracji powoduje:
koncentrację pracy manewrowej na ograniczonej liczbie stacji rozrządowych,
powstawanie w wyniku koncentracji na poziomie drugim potoków wagonowych na tyle dużych, że uzasadnione jest uruchamianie pociągów w relacjach bezpośrednich pomiędzy stacjami rozrządowymi,
skupienie znacznej części strug wagonów tworzących potoki w głównych relacjach pomiędzy punktami koncentracji/dekoncentracji,
ograniczenie obciążenia stacji poziomu drugiego, tj. rozrządowych; część wagonów przemieszczana jest bezpośrednio ze stacji manewrowych rejonu nadania do stacji manewrowych rejonu przeznaczenia.


(…)

…), podczas gdy rzeczywista najkrótsza droga przewozu w relacji stacja obsługiwana rejonu nadania → stacja obsługiwana rejonu przeznaczenia często może być znacząco krótsza.
Ma to szczególnie znaczenie w warunkach wolnorynkowych, w których transport kolejowy konkuruje z transportem samochodowym. Sytuacja taka wymusza zapewnienie wysokich parametrów świadczonych usług, w tym, co było wymienione uprzednio - krótkich czasów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz