To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ RESOCJALIZUJĄCYCH Postulowanie w systemie działań resocjalizujących muszą być uświadomione i zaplanowane
ukierunkowane na osiągnięcie określonych celów operacyjnych:
1) cele dot. rozwoju emocjonalnego:
- wspomaganie motywacji wychowanka do zmiany sytuacji
- zaspokajanie podstawowych potrzeb, dostarczanie pozytywnych doświadczeń
- uczenie odraczania zaspokajania własnych potrzeb
- pokazanie socjalizowanych dróg zaspokajania potrzeb
- kształtowanie pozytywnych związków emocjonalnych z innymi ludźmi
- rozwój empatii
2) cele dot. rozwoju procesów intelektualno-orientacyjnych:
- kształtowanie bardziej realistycznego obrazu świata i siebie, poczucia tożsamości
- kształtowanie pozytywnej samooceny i wiary w swoje możliwości, poczucia własnej wartości
- odnalezienie mocnych stron i zdolności twórczych
- przekazywanie wartości
- kształtowanie perspektyw, patrzenia w przyszłość z optymizmem
3) cele dot. rozwoju społecznego:
- kształtowanie umiejętności decentracji i umiejętności interpersonalnych
- kształtowanie pozytywnych postaw wobec innych ludzi
4) cele dot. cech charakteru:
- uczenie odpowiedzialności, samodzielności, samodyscypliny i obowiązkowości
- uczenie wewnętrznego poczucia kontroli
- uczenie przewidywania konsekwencji swoich zachowań
wychowankowie powinni postrzegać siebie nawzajem jako podobnych - sprzyja to zachowaniom prospołecznym, a powstrzymuje agresywne
ważne jest pobudzanie nadziei na zmianę stanu rzeczywistego w kierunku bliższym ideałom
największe znaczenie mają związki zależnościowe z innymi ludźmi (młody człowiek stara się zachowywać poprawnie, gdy mu na nich zależy)
jednostka musi mieć przed sobą wyraźny, atrakcyjny dla niej cel
Optymalizacja oddziaływań resocjalizujących Szukanie najbardziej efektywnych strategii, procedur i metod osiągnięcia postulowanych celów resocjalizacyjnych, dostosowanych do aktualnej sytuacji w jakiej znajduje się wychowawca i wychowanek oraz do warunków, w jakich odbywa się ich „spotkanie”.
Procedury to ustalone sposoby i środki prowadzące do osiągnięcia wyników, które muszą być zgodne z przyjętą strategią. Każda procedura charakteryzuje się katalogiem metod. Metoda to system postępowania, czyli sposób wykonania czynu złożonego polegający na określonym doborze i układzie działań składowych.
Strategie oddziaływań resocjalizujących Według Czapówa, wykolejenie społeczne to układ postaw, które są ze sobą wzajemnie powiązane:
dominacyjnie - jedna lub kilka postaw dominuje nad wszystkimi tak dalece, że zmiana dominujących postaw wywołuje zmianę pozostałych modyfikacja całej osobowości
(…)
… społecznych uwarunkowań integracji
kształtowanie osobowych uwarunkowań integracji
kształtowanie zbiorowościowych uwarunkowań integracji
Metody wpływu bezpośredniego
Wychowawca ma do dyspozycji 4 rodzaje środków:
- osobiste walory własne i innych osób (psychotechnika) - metoda bezpośrednia
- sytuacje społeczne - pośrednia
- grupy formalne i nieformalne - pośrednia
- elementy kultury - pośrednia
Przykład…
… tkwiących w środowisku, osobowości i organizmie wychowanka, które, które są przyczyną istniejących zaburzeń
kształtowanie determinantów psychicznych, czyli oddziaływanie ergotropowe (odwołanie do zainteresowań i umiejętności, wywoływanie tendencji dążeniowej, rozbudzanie samokarania i kontroli wewnętrznej) i semiotropowe (działania dyscyplinarne - karanie i wzmacnianie; doradzanie, psychoterapia)
Zmiana…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)