Strategie najniższych kosztów i dyferencjacji jako ogólne strategie konkurencji. Strategia najniższych kosztów podstawową bazą konkurencji są najniższe w sektorze koszty bez obniżania jakości wytwarzanych produktów co pozwala na skuteczna rywalizację z konkurentami w sektorze. Ma ona na celu minimalizację przeciętnych kosztów całkowitych przedsiębiorstwa. Podstawowymi źródłami uzyskiwania przewagi konkurencyjnej w dziedzinie kosztów są: znaczący udział w rynku, wolumen produkcji, efekt doświadczenia, dostęp do tanich surowców, najkorzystniejsza lokalizacja, unikalna technologia.
Istotą dyferencjacji jest specyfika oferty czyli pozytywne odróżnianie przez odbiorców produktów danej firmy od oferty innych firm sprzedających podobne produkty. Jest ona sposobem konfrontacji kosztowej i cenowej, zaś sposobem na unikanie tej konfrontacji, a zarazem zdobywania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej jest unikatowa oferta na rynku. Strategię te prowadzą do nieustannego doskonalenia produktu i wprowadzania nowych produktów, a tym samym wzrostu kosztów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)