Strategie firm medialnych - modele biznesowe - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strategie firm medialnych - modele biznesowe - wykład - strona 1 Strategie firm medialnych - modele biznesowe - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Strategie firm medialnych Rodzaje i klasyfikacja modeli biznesowych Pojęcie łańcucha wartości Strategie firm medialnych Fuzje i przejęcia Znaczenie korzyści skali Post-fordyzm i elastyczna specjalizacja Strategia synergii Pojęcie modelu biznesowego Termin „model biznesowy” pojawił się już w 1957, ale na dobre przyjął się dopiero w późnych latach 90. XX w. „model biznesowy to przyjęta przez firmę metoda powiększania i wykorzystywania zasobów w celu przedstawienia klientom oferty produktów i usług, której wartość przewyższa ofertę konkurencji i która jednocześnie zapewnia firmie dochodowość" (Afuah, Tucci, 2003, s. 20). Najprostsza definicja modelu biznesowego Model biznesowy to metoda prowadzenia działalności, dzięki której firma może się utrzymać, tzn. generować przychód. Model biznesowy wyjaśnia jak firma zarabia pieniądze (Rappa, 2007. Managing digital enterprise, http://digitalenterprise.org/models/models.pdf). Rodzaje modeli biznesowych model sprzedawcy (shop keeper model) polega na otworzeniu sklepu tam gdzie potencjalny konsument chce i może dokonać zakupu; model „kija i marchewki” (bait and hook model) polega na zaoferowaniu produktu podstawowego po niskiej cenie (często poniżej kosztu wyprodukowania) i sprzedawaniu produktów komplementarnych po cenie wysokiej; model pośrednika (brokerage model) - firmy zarabiają na prowizjach od transakcji realizowanych za ich pośrednictwem (np. serwisy aukcyjne, internetowe biura maklerskie); model reklamowy (advertising model) - firmy zarabiają na opłatach pobieranych od reklamodawców zamieszczających reklamy na prowadzonych przez nie stronach internetowych (np. wortale tematyczne zarabiające na banerach reklamowych i wyskakujących okienkach popup); model pośrednika informacyjnego (infomediary model) firmy zarabiają na sprzedaży danych o konsumentach zebranych w trakcie swojej działalności (która jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga konsumentów podających owe dane); model kupca (merchant model) - firmy zarabiają na sprzedaży produktów za pomocą internetu (handlu internetowym), co może być prowadzone w połączeniu z tradycyjną działalnością handlową lub wyłącznie w internecie; model producenta (manufacturing model) - firmy zarabiają na sprzedaży swoich produktów za pomocą internetu, co oznacza skrócenie kanału dystrybucji (ominięcie pośredników); model sieci afiliowanej (affiliate model) - firmy umieszczają na swoich stronach linki do stron innych podmiotów oferujących produkty w internecie i zarabiają na prowizjach uzyskiwanych od tych podmiotów, o ile konsument zakupił jakiś produkt trafiając do handlowca dzięki temu linkowi; ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz