To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stężenia połaciowe poprzeczne dachów hal
Stężenia połaciowe poprzeczne dachów hal są poziomymi kratownicami umieszczonymi najczęściej między ryglami sąsiednich układów poprzecznych. Projektuje się je w celu przeniesienia sił poziomych od wiatru, działającego na ścianę szczytową i świetliki, a także od sił hamowania suwnic podwieszonych. Są to więc obciążenia prostopadłe do płaszczyzny układów poprzecznych hal, które działają w płaszczyźnie połaci dachu.
Schemat wytężenia konstrukcji połaci dachu pokazano na rys. 1.25. Konstrukcja dachu składa się z rygli dachowych oraz połączonych z nimi przegubowo płatwi. Rygle dachowe są dźwigarami o dużej rozpiętości. Mała sztywność ich przekroju względem osi pionowej powoduje, iż połać dachu mogłaby przemiesz czać się wzdłuż osi podłużnej hali (rys. 1.25a). W takim przypadku długość wyboczeniowa w płaszczyźnie połaci dachu pasów górnych dachowych rygli kratowych byłaby np. równa rozpiętości układu poprzecznego le2 = l, gdyż płatwie przegubowo połączone z ryglem nie tworzą geometrycznie niezmiennej poziomej tarczy. Taka sama sytuacja występuje również w dachach bezpłatwiowych, gdy brak jest konstrukcyjnych połączeń płyt dachowych o odpowiedniej sztywności lub zastosowano płyty o niedostatecznej sztywności tarczowej.
Podstawowym zadaniem stężeń połaciowych poprzecznych jest zapewnienie geometrycznej niezmienności w płaszczyźnie połaci dachu układowi konstrukcyjnemu złożonemu z dźwigarów dachowych i płatwi (rys. 1.25b i c). Pręty wy-kratowania stężeń połączone z pasami rygli (pełnościennych lub kratowych) oraz płatwiami tworzą geometrycznie niezmienną kratownicę poziomą. Takie kratownice (w polach skrajnych na rys. 1.25b) są dostatecznie sztywnymi elementami, zdolnymi przenieść obciążenia poziome od wiatru, hamowania suwnic itp. Ich przemieszczenia poziome są nieduże. Również nieduże będą przemieszczenia poziome kolejnych rygli w osiach 3 i 4 na rys. 1.25b, połączonych (przegubowo) płatwiami z tarczą prętową, jaką jest stężenie połaciowe poprzeczne (w polach skrajnych). Projektując stężenia połaciowe poprzeczne, można wykorzystywać konstrukcyjną rolę płatwi jako słupków poziomej kratownicy połaciowej. Niekiedy jednak stężenia połaciowe poprzeczne projektuje się jako konstrukcję niezależną (niepołączoną z płatwiami).
Zastosowanie stężeń połaciowych poprzecznych sprawia, iż spełniają one dodatkowe funkcje konstrukcyjne w szkielecie nośnym hali. Pozioma tarcza stężenia połaciowego poprzecznego dachu hali stanowi podporę górną słupów ściany szczytowej. Brak takiej podpory i ewentualnie przyjęcie wspornikowego schematu słupów ściany szczytowej prowadziłyby w konsekwencji do zastosowania materiałochłonnych (ciężkich) rozwiązań konstrukcyjnych ściany szczytowej.
(…)
… się w ten sposób zbyt ostrych kątów nachylenia prętów wykratowań stężeń, co ma miejsce przy dużym stosunku rozstawu rygli do odstępu platwi. Stężenia typu X (rys. 1.26c) projektuje się przy założeniu, że pod wpływem nawet małych sił ściskających pręty ściskane ulegają wyboczeniu sprężystemu i całe obciążenie poprzeczne tężnika przenoszą pręty rozciągane (por. rys. 5.21). Przy takim modelu obliczeniowym stężenia…
… dachowego z płaszczyzny układu poprzecznego hali. Skracają one bowiem długości wyboczeniowe ściskanych prętów pasów rygli kratowych lub zwichrzenia zginanych rygli pełnościennych. W dachu z płatwiami pokazanym na rys. 1.25b ograniczają one długości wyboczeniowe pasów ściskanych w płaszczyźnie połaci dachowej (prostopadłej do wiązara) do rozstawu między płatwiami iei = a. Przy braku stężeń połaciowych (rys…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)