Statystyka, teoria + przykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 224
Wyświetleń: 3129
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Statystyka, teoria + przykłady - strona 1 Statystyka, teoria + przykłady - strona 2 Statystyka, teoria + przykłady - strona 3

Fragment notatki:

W niniejszych materiałach przedstawione są zagadnienia na takie tematy jak: cele badania statystycznego, zbieranie materiału statystycznego (projektowanie badania), grupowanie materiału statystycznego, konstrukcja szeregu rozdzielczego, skumulowany szereg rozdzielczy, dystrybuanta empiryczna, wskaźnik podobieństwa struktury. wskaźniki natężenia, średnie miary położenia: średnia arytmetyczna, harmoniczna, geometryczna; pozycyjne miary położenia: dominanta, kwantyle. W materiale pojawiają się również przykłady liczbowe.

Statystyka
Zbiory elementów podobnych, lecz nieidentycznych.
Zbiorowość generalna i próbna (wyniki badania uogólniamy na populację generalną) Próba n > 30 (duża) n ≤ 30 (mała)
Reprezentatywność próby zależy od: sposobu wyboru próby jej liczebności
Cele badania statystycznego:
Poznanie rozkładu zbiorowości pod względem wybranych cech (mierzalne i niemierzalne) Ustalenia współzależności między cechami
Porządkowania i porównywania obiektów wielocechowych
Opisania dynamiki badanej zbiorowości
Zbieranie materiału statystycznego (projektowanie badania):
Sprecyzowanie celu badania
Zdefiniowanie zbiorowości statystycznej i jednostki statystycznej
Ustalenie wybranych cech statystycznych → stymulanty, destylanty, nominaty
Dobranie adekwatnej do celów metody badania statystycznego
Określenie źródeł pozyskania danych (pierwotne, wtórne)
Opracowanie dokumentacji (formularze - dane, tablice wyników)
Zadanie 1.
Zaprojektować fragment ankiety, na podstawie której można ocenić stopień wykorzystania budżetu losowo wybranych gospodarstw domowych. Zaprojektować metody wyboru respondentów.
Grupowanie materiału statystycznego.
Szereg statystyczny - ciąg wielkości statystycznych uporządkowany wg kryteriów.
Szereg szczegółowy - uporządkowany wg badanej cechy statystycznej x1 ≤ x2 ≤ x3 ... ≤ xn ; n << ∞
Szereg rozdzielczy - podzielony na klasy wg cechy jakościowej lub ilościowej z podaniem liczebności klas
Szereg rozdzielczy z cechą mierzalną = rozkład empiryczny
Szeregi rozdzielcze punktowe - gdy liczba wariantów cechy jest mała
Gdy duża ⇒ szeregi rozdzielcze z przedziałami klasowymi.
Materiał statystyczny jest grupowany:
Typologicznie (różnice jakościowe)
Wariancyjnie (wartości cech)
Szereg czasowy - chronologiczny
Konstrukcja szeregu rozdzielczego
Zadanie 2.
W zakładzie produkcyjnym pracownik kontroli jakości pobrał losowo 50 sztuk towaru z dziennej produkcji. Wyniki kontroli: 30 bez usterek; w 8 - jedna usterka; w 6 - dwie; w 4 - trzy; w 2 - cztery.
Próbę stanowi 50 sztuk. Cechą statystyczną (mierzalną i skokową) jest liczba usterek. Warianty cechy - liczby: 0, 1, 2, 3, 4
Szereg szczegółowy:
Definicja wskaźnika struktury ωi - lub częstości występowania danego wariantu cechy (iloraz liczby jednostek o danej wartości cechy do liczebności próby.
Dla n > 30
Szereg rozdzielczy liczby usterek
Nr klasy
Liczba usterek
Liczba wyborów
Wskaźnik struktury


(…)

… - liczba klas
P.1. Dane o czasach wykonania detali.
i
Nr klasy
Czas [min]
Liczba detali
1
10
2
20
2
12
3
36
3
15
4
60
4
18
2
36
5
20
2
40
6
21
2
42
RAZEM ( )
15
234
(szereg rozdzielczy punktowy)
Średnia harmoniczna dla wskaźników natężenia ( dla szeregu rozdzielczego)
Średnia geometryczna (dla zjawisk dynamicznych)
P.2. Z danych ludności pewnego miasta wynika, że w 3 - ech kolejnych okresach liczba…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz