Charakterystyka statkowych urządzeń przeładunkowych . Różnorodność przewożonych ładunków suchych, rozmaitość sprzętu technicznego i warunków wykonywania prac przeładunkowych w portach stworzyły dużą ilość sposobów jednoczesnego wykorzystania różnych środków technicznych. Środki techniczne do przeładunku płynnych ładunków są jednolite: w zasadzie składają się one z lądowych i statkowych pomp oraz systemu sztywnych rurociągów i elastycznych węży. W porównaniu z dźwigami portowymi — bramowymi czy innymi — okrętowe urządzenia przeładunkowe posiadają niższe wskaźniki techniczno- eksploatacyjne (nośność, szybkość podnoszenia, wysięg bomu itd.), więc jako podstawowe urządzenia przeładunkowe są one wykorzystywane znacznie rzadziej niż środki portowe. Okrętowe urządzenia przeładunkowe są w szerokim zakresie używane przy wykonywaniu operacji pomocniczych takich jak: przygotowanie unosów, przesuwanie i układanie ładunków. Często są one wykorzystywane jednocześnie z portowymi urządzeniami przeładunkowymi. Przykłady okrętowych urządzeń przeładunkowych: bom, żuraw okrętowy, rampy, suwnica okrętowa, manifold, pompy. Żuraw - urządzenie dźwignicowe obsługujące przestrzeń ograniczoną stożkiem lub walcem, którego wysokość określa maksymalna wysokość podnoszenia żurawia, a promień podstawy – wysięg, bom - żuraw przymasztowy na statku służący jako urządzenie przeładunkowe. Rodzaj bomu zamocowanego do topu masztu i obracanego w poziomie za pomocą linek ( zwanych gajami). Bom składa się z belki stalowej lub drewnianej, suwnica - dźwignica pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów w pionie i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu, rampa przeładunkowa - Konstrukcja umożliwiająca wtaczanie pojazdów z terenu przystani morskiej na przycumowany statek przy zmiennych poziomach wód w basenie portowym i zmiennym zanurzeniu statku. Pomost ruchomy połączony jest z pomostem stałym, wykonanym w postaci estakady o nachyleniu odpowiadającym dopuszczalnemu nachyleniu dla wprowadzanych pojazdów, przenośnik taśmowy – urządzenie transportowe o charakterze ciągłym, zwykle stosowane do transportu materiałów sypkich lub drobnych, używane w magazynach, składowiskach, kopalniach kruszywa, placach budów itp., a także na liniach produkcyjnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)