To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Średniowieczny spór o uniwersalia na gruncie myśli nowożytnej: Zamknięcie Akademii w Atenach i zakazu prowadzenia nauczania filozofii: myśl wczesnośredniowieczna niewiele korzysta z dorobku starożytnych /teksty Porfiriusza /wstęp do kategorii Arystotelesa/ → jedno z najbardziej komentowanych dzieł filozoficznych w myśli zachodniej - rozpoczął spór o Uniwersalia:
→ Czy uniwersalia istnieją realnie, czy w umyśle?
→ Czy są materialne?
→ Czy są proste? Czy złożone? Realizm pojęciowy → skrajny i umiarkowany: → skrajny: uznanie istnienia przemdiotów poza umysłem;
→ umiarkowany.
Uznaje istnienie powszechników poza umysłem → KRK: umiarkowany realizm; reprezentanci postępu: nominalizm.
Nominalizm:
→ umiarkowany: idee w umysłach;
→ skrajny: idee nie istnieją. Uniwersalia przed rzeczą:
Uniwersalia w rzeczy:
Uniwersalia po rzeczy. Spór rozwija się względny, historyczny postęp stanowisk.
Skrajny realizm pojęciowy z początku przechodzi w realizm umiarkowany, by na koniec przejść w umiarkowany nominalizm.
Wspólnym źródłem dla koncepcji był neoplatonizm: myśl średniowieczna, prócz chrześcijańskich źródeł, ma inspiracje neoplatońskie /pogańska/ → czysto filozoficzna inspiracja, bez założeń istnienia boga chrześcijańskiego /Jedno nie ma charakteru boga osobowego i nie da się wprost połączyć z wizją trójosobowego boga → dokonano modyfikacji systemu przez ojców kościoła/;
Substancjalizacja pojęcia w neoplatonizmie: brak założenia transcendentnego bytu → tożsamość bytu i pojęcia występuje.
Przedmiotowa realizacja problemu jest neoplatońska, ekspozycja sporu ma charakter scholastyczny /trudności interpretacyjne/: wczesnochrześcijańskie poszukiwanie istoty wiedzy różni się od neoplatonizmu w dwóch punktach:
→ łączy pojęcie neoplatońskiego Jedna z bogiem chrześcijańskim;
→ mówi o przedmiotach w liczbie mnogiej.
Elementarna jedność pojęciowy zarówno przed rzeczą jak i odpowiadającą jej wiedzą; pojęcia ogólne pozostają w neoplatonizmie pozostają na przedostatnim szczeblu metafizycznej struktury świata /na szczeblu umysłu/;
Średniowieczny realizm pojęciowy okazuje się radykalnym uproszczeniem, które pomija neoplatońską koncepcję wyjściową;
Przepaść między realizmem a nominalizmem: dualizm Kartezjański /wtedy przecina się ciągłość między stanowiskami średniowiecznymi a nowożytnymi/; Koncepcja Hobbes'a /nominalizm pośredni między punktem dojścia średniowiecznego sporu, a dojrzałym klasycznym nominalizmem Berkeleya/: Hobbes staje w opozycji do scholastycznej koncepcji; Nie ma innej powszechnej rzeczy poza nazwami.
(…)
… w umyśle, idee jako jakości zmysłowe → umysł jest substancją czynną, idee umierają i tworzą się - ich niezależność polega na tym, że istnieją w percepcji umysłu.
Krytyka pojęcia substancji materialnych: w pojęciu tym widział ostoje sceptycyzmu w religii;
B. próbował dowieść, że kategoria substancji materialnych jest zła:
Świadectwo ludzkich władz poznawczych /zmysły, refleksje/: nie mówią o istnieniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)