Średnie dzieciństwo - rozwój zdolności werbalnych ( zdolności językowe).
SPRAWNOŚCI JEZYKOWE I KOMUNIKACYJNE
SŁOWNICTWO
Do ok. 6 roku życia dziecko opanowuje dziennie średnio od 9 do 10 słów. Tworzą też wiele tzw. neologizmów (nowych słów). Do 5 roku życia tworzenie neologizmów jest częste, przy czym dziecko zna i korzysta w zasad języka ojczystego. Później tendencja ta zanika, jednak dziecko nadal tworzy neologizmy, korzystając ze słów już znanych.
Tworzenie neologizmów wypełnia luki słowne, w momencie kiedy dziecko nie znajduje słowa na określenie jakiegoś obiektu.
KOMPETENCJA NARRACYJNA
czyli umiejętność opowiadania. Umiejętności narracyjne dziecko rozwija w kontakcie z dorosłym.
Młodsze dzieci opisują sytuacje. Starsze częściej wiążą historię z działaniem opartym na celu oraz uwzględniają pojawianie się przeszkód i zakończenie historii. Rzadko jednak opowiadania te mają więcej niż jeden epizod.
Opowiadania te najczęściej dotyczą konfliktów z kolegami i wydarzeniach codziennych, starsze dzieci podejmują tematy fikcyjne. Opowiadanie zawiera przebieg zdarzeń, zapowiedź rozwiązania i opis tła akcji. Trudności sprawia wprowadzenie postaci do akcji, zapowiadanie kolejnych wydarzeń i charakterystyka psychologiczna bohaterów.
UMIEJĘTNOŚCI KONWERSACYJNE
Dziecko uczy się uwzględniać punkt widzenia odbiorcy. Zamiast wypowiedzi egocentrycznych, stosuje pytania, prośby, zaprzeczenia. Słucha i analizuje wypowiedzi rozmówcy. Uczy się modyfikować swoje wypowiedzi w zależności od potrzeb odbiorcy. Poznaje zwroty językowe.
Młodsze dzieci starają się włączyć partnera w działanie własne. Rozmawiają o aktualnym działaniu i zdarzeniach sytuacyjnych.
Starsze dzieci umieją dostosować własne działanie do działań partnera. Dialog służy inicjowaniu i koordynowaniu wspólnych działań. Rozmowy toczą się na temat wspólnego działania oraz tematy pozasytuacyjne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)