Okres przedszkolny - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Okres przedszkolny - omówienie - strona 1 Okres przedszkolny - omówienie - strona 2 Okres przedszkolny - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

OKRES PRZEDSZKOLNY
Rozwój motoryczny Aktywność ruchowa
Wzrost sprawności motorycznej (proste ruchy łączone są w kombinacje ruchowe)—swobodnie chodzi i biega, ale opanowuje np. bieg i kopnięcie piłki
Opanowanie kilku czynności ruchowych jednocześnie np. wspinanie się na drzewa, jeżdżenie na łyżwach Duża ruchliwość, trudność skupienia na jednej czynności - często zmienia swoje ruchowe zajęcia, osiąga satysfakcje z swoich osiągnięć, będzie pewne czynności wykonywało
Rola wzorców z otoczenia w uczeniu ruchów - dziewczynki są lepsze w skupieniu się, w równowadze itp. dziewczynki lepiej piszą, skaczą na skakance Mała motoryka
Samoobsługa; większa samodzielność dotyczy:
Ubieranie (4-5r. życia, ubieranie i rozbieranie bez pomocy)
Jedzenia (4-6 rok życia, przy czym starsze dzieci posługują się sztućcami)
Rysowanie i pisanie (3r.życia - rysowanie rozpoznawalnych kształtów, starsze dzieci - stosowanie schematów przedmiotów i człowieka, umiejętność skomponowania rysunku przedstawiającego wiele obiektów) Rozwój poznawczy
Percepcja Postępujące dojrzewanie mózgu sprzyja lepszej integracji sensomotorycznej (umieją kilka liter, trochę liczyć)
Rozpoznanie liter jako zbioru punktów:
3-4 rok życia, umiejętność rozróżnienia pisma od rysunku, ujmowanie pisma całościowo , bez identyfikacji poszczególnych liter
Następny etap - różnicowanie liter, trudność zróżnicowania liter lustrzanych np. „p” i „g” (do 7-8 roku życia - pismo lustrzane)
Brak ujmowania wielkości i proporcji przedmiotów (rysunki - brak perspektywicznego ujęcia przedmiotów) Zwiększenie zdolności rozróżniania barw i odcieni
Zwiększenie wrażliwości słuchowej dziecka w zakresie:
Słuchu muzycznego (wzrost zdolności rozpoznawania melodii)
Słuchu fonematycznego stanowiącego podstawę opanowywania umiejętności czytania i pisania (dzieci przedszkolne - trudności z analizą i syntezą fonemową słów) Orientacja w świecie (orientacja w czasie)
Orientacja w czasie - ujawnia się w uświadamianiu sobie kolejności występowania zdarzeń, umiejętności ich przewidywania, w ocenianiu czasu trwania zdarzeń oraz znajomości i używają konstrukcji językowych specyficznych dla wyrażania relacji czasowych (odróżniają lato-zima, święta- brak świąt, potem im starszy tym to odróżnia dzień od nocy) Ocena czasu trwania codziennych zdarzeń - 3 latki sposób przypadkowy, do 6 roku życia -znaczny wzrost tej oceny
Dobra orientacja praktyczna w zakresie relacji droga- prędkość - czas (5-6 latki)


(…)

… przekształceń> Dziecięce rozumowanie przeczynowo-skutkowe (zasadnicze zmiany w rozumowaniu przyczynowo-skutkowym: 3-4rż, w 3 rż rozwiązywanie zadań bliskich doświadczeniu dziecka, w 4 r. ż. Opanowywanie strategii rozumowania przeczynowo- skutkowego) Dziecięce teorie umysłu Koncepcje dotyczące tego jak dziecko przewiduje zachowania człowieka na podstawie swoich pragnień, emocji czyli do nieobserwowanych stanów rzeczy. Dziecko co raz lepiej rozumie jak to wygląda
3 latki - przekonanie, że rzeczy i zdarzenia są bezpośrednio odzwierciedleniem przez umysł; zachodzi poznawcze połączenie realnie istniejącymi rzeczami i sytuacjami a umysłem <kopiują stan rzeczywisty> 5 latki - moment przełomowy w rozwoju dziecięcych teorii umysłu (rozróżnianie własnych i innych osób przekonań na temat rzeczywistości od niej samej…
… zastępczych, przyjmowanie ról i reguł z nimi związanych) - miękkie zabawki są istotne w rozwoju emocjonalnym, najpierw jest bliskość z mamą a potem zabawka jest pośrednikiem między osiągnięciem autonomii emocjonalnej
Rysunek ( w okresie przedszkolnym rozwój symbolicznego przedstawiania rzeczywistości w rysunku, okres ten nazwany idioplastyką, realizmem intelektualnym lub okresem schematu) - wzorcowość…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz