Socjalizacja wyrażania i regulacji emocji - kontekst kulturowy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1736
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjalizacja wyrażania i regulacji emocji - kontekst kulturowy - strona 1 Socjalizacja wyrażania i regulacji emocji - kontekst kulturowy - strona 2 Socjalizacja wyrażania i regulacji emocji - kontekst kulturowy - strona 3

Fragment notatki:

Socjalizacja wyrażania i regulacji emocji Kontekst kulturowy Reakcje rodziców na nieposłuszeństwo dzieci (w wieku przedszkolnym):
Japonia -matki częściej odwołują się do uczuć, aby skłonić dzieci do posłuszeństwa.
USA -matki częściej stosują bezpośrednie polecenia
Socjalizacja złości i agresji dzieci:
Plemię Kung -brak reakcji matek na skierowane wobec nich akty agresji dzieci, brak agresji i przyjazna współpraca wśród rówieśników
USA -matki zachęcają dzieci do agresji interpersonalnej, wzmacniają pragnienie zemsty, prowokują
Rozwój psychospołeczny Style przywiązania Wskaźniki przywiązania:
Selektywny uśmiech społeczny- skierowany do znanych osób, przede wszystkim matki (występuje ok. 2-3 miesiąca życia)
Lęk przed obcymi- okazywanie niezadowolenia, niepokoju i ostrożności na widok nieznanych twarzy (pojawia się ok. 6 miesiąca życia)
Lęk przed rozstaniem- okazywanie rozpaczy i protestu w sytuacji rozdzielenia z opiekunem (występuje ok. 12 miesiąca życia)
Przywiązanie zapewniające poczucie bezpieczeństwa Dzieci w nowym, nieznanym otoczeniu próbują badać otoczenie, a zwracają się do matek o pocieszenie, gdy go potrzebują
Przywiązanie lękowo-oporne: nie zapewniające poczucia bezpieczeństwa, z zachowaniami lękowo-opornymi
Dzieci w nowym, nieznanym otoczeniu nie badają otoczenia, wykazują skłonności do niepokoju, gdy matka je opuszcza, a gdy wraca, do reakcji ambiwalentnych (przywierają, potem odpychają)
Przywiązanie lękowo-unikowe: nie zapewniające poczucia bezpieczeństwa, zachowania lękowo-unikające
Dzieci są słabo przywiązane do matek i rzadko okazują niepokój lub rozpacz, gdy zostają same, a po powrocie matki słabo (lub w ogóle) nie reagują
Teoria Erika Eriksona skupienie się na etapach rozwoju społecznego „połączenie teorii dziecięcej seksualności i wiedzy o fizycznym i społecznym wzrastaniu dziecka w rodzinie i społeczeństwie” (Erikson, 1980)
zasada epigenetyczna „epigeneza (biol.)-stopniowy rozwój zarodka przez stopniowe różnicowanie się komórek powstałych z podziału zygoty, a następnie tworzenie się tkanek, narządów i ich układów” (Słownik PWN)
8 stadiów rozwoju, obejmujących również wiek dorosły i starość
Stadia rozwoju opisane w kategoriach kryzysów i sił ego (cnót)
Rozwój emocjonalny Fazy rozwoju emocjonalnego Rozwój emocjonalny obejmuje 3 fazy: Nabywanie - jednostka nabywa i ćwiczy różnorodne emocje, uczy się ich okazywania oraz nazywania Doskonalenie - w tej fazie następuje różnicowanie okazywania emocji, a także rozwija się umiejętność ich wiązania z kontekstem społecznym ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz